tisdag 16 september 2008

Bullshit bingo

Två regeringsförklaringar kvar. Idag öppnar riksdagen och Reinfeldt ska tala om vad han ska pyssla med det kommande året. Om du har tänkt lyssna kan vi väl spela Bullshit bingo? Vet du inte hur det går till? Jo, vi bestämmer ett antal ord/klyschor som vi förväntar oss att Reinfeldt ska säga. När vi fått "full bricka" skriker vi unisont Bullshit. Jag lovar, det kommer inte att ta lång tid. Här är några förslag på ord/begrepp från mig, lägg gärna till egna:

Utanförskapet
Det yttre hotet
Vanligt folk
På min resa till...(alternativt när jag besökte..., vid mitt besök i...)
Mer i plånboken
Återupprätta arbetslinjen
Det måste löna sig att jobba
Klyftor
Välfärdssatsningar
Jobben, jobben, jobben

De senaste dagarna har den där lyssnande sammetsögda partiledaren fått sig en törn. Det är nog så att även han har nypor och fasoner. Någon invänder säkert att en statsminister måste kunna ryta ifrån. Visst, men att hemfalla till mobbning är något annat.

Idag är det också "hoppets dag". Så har Svart måndag döpt sin demonstrationsdag som är idag till. Det är lite trevligt tycker jag. Det är inte konfrontation i första hand, i alla fall enbart verbal. Talarlistan är lång i den demo som pågår hela dagen på Sergels torg.

Har du möjlighet att svänga förbi en stund, gör det - det tänker i alla fall jag göra (möjlighet att manifestera finns även i Malmö).

Inga kommentarer: