torsdag 7 april 2011

Vi betalar inte

Alltså, jag är ingen varm anhängare av plankning på tunnelbanan men syftet med Planka.nu delar jag. Alltså så till vida att jag tycker att kollektivtrafiken ska bekostas gemensamt (i så stor utsträckning som möjligt). Jag tror det gynnar miljön, folkhälsan och inte minst verkar det utjämnande mellan grupper som har och som inte har.

Klart man blir förbannad då när man läser om riktade subventioner av kollektivtrafiken och hur man hanterar dessa. Skrytlinjen till Djurgården, även kallad NK-expressen, är det värsta exemplet. Inte nog med att det är en "lyxlinje" inte främst till för att underlätta för folk att resa till och från jobb och skola, den är så dyr att jag tycker man kan ifrågasätta om den ska tillhöra den ordinarie SL-trafiken. Varje passagerare på linjen kostar idag 95 kronor att jämföra med tunnelbanans 8 kronor.

Eller, det är så klart att den ska tillhöra SL men det är djupt irriterande att man hanterar våra gemensamma skattemedel som man gör. Kommer folk att reagera på att man hade så bråttom att upphandla att avtalet blev galet dyrt? Det är väl mer än man kan begära när folk inte reagerar på att spårbyggen i Stockholm är mycket dyrare än i övriga norden men framför allt verkar ingen ha koll på kostnader som skenar.

Nu blir SL-kortet snart dyrare igen, landstingets ekonomi är dålig. Klart det drabbar fattiga mest. Förtio kronor är inte mycket för en som har en ordentlig månadslön men för en flerbarnsfamilj som ska lägga 40 gånger x och som kanske redan har låga inkomster blir det massor. Att SL-kortet inte ingår i socialbidragsnormen i dom flesta kommuner är ju ytterligare ett problem. Någon som funderat på att ta tag i det där med okontrollerbara kosnader, dåliga avtal och slarvig hushållning istället?

Eller ska vi säga som vi borde? Vi betalar inte!

1 kommentar:

Anonym sa...

Varför är du så konservativ och motståndare till avgasfri, energisnål och kapacitetsstark kollektivtrafik (spårväg) som byggs i så många andra städer. Kanske du bara vill ha bullrande bussar och T-bana. Eller är det konduktörerna som du retar dig på eftersom de tar upp avgift för resan som gör att kollektivtrafiken kan byggas ut ?