måndag 11 april 2011

Är det rasism?

Ibland får man för mycket information. Du vet människor som bara måste berätta om det mest intima och personliga och dela med sig av kroppsvätskor och vad vet jag. Jag tycker det är jobbigt och jag brukar påpeka det vid behov. Men, ibland är det annan typ av information som är för mycket och man får fundera över vad den tillför berättelsen.

Igår till exempel lyssnade jag på sportradion för att höra hur det gick för Bajens damer i matchen mot Umeå. Någon gång mellan varven fick vi en liten blänkare. Det är intressant att höra föresten, att SR-sport verkligen har bestämt sig för att prata om HERR- respektive damidrott. Men det är inte det jag funderar kring nu.

Alltså under tiden som jag väntade på Bajennyheter pågick referatet från matchen AIK-MAIF. Mindre intressant för mig, så klart mer för andra. Reportern, som jag tror borde referera golf istället eftersom han verkar ha svårt att hänga med i fotbollstempot, berättade vid upprepade tillfällen om att Bangura och Bangura inte var släkt med varandra. Med emfas sa ha "jag upprepar att dessa bägge spelare alltså på intet sätt är släkt".

Nähä?

Om ett lag har två spelare som heter Johansson eller vad gäller landslagets alla Olsson, inte betonar kommentatorn gång på gång att dom inte är släkt? Det som fick mig att stänga av radion igår var dock när en spelare från MAIF blev liggande på planen och AIK- klacken tyckte att han filmade. Den viktigaste informationen tycktes då vara att El Kabir var av nordafrikanskt ursprung. Men hallå kära reporter! Vad har det med någonting att göra? Jag råkar veta att det finns en spelare i MAIF som kommer från Bräkne Hoby, visste du det?

2 kommentarer:

Martin sa...

Inte särskilt otroligt att en utländsk, varför inte engelsk, men definitivt en afrikansk, kommentator skulle kunna betona att alla Johanssons inte är släkt när ett svenskt lag spelar. Det har absolut inget med rasism att göra tycker jag. Man kan nog som sr-reporter anta att lyssnarna har ganska dålig kunskap om huruvida Bangura är ett vanligt eller ovanligt efternamn i Sierra Leone, och jag skulle kunna undrat om de var släkt utan att känna mig som en rasist för det.

Nordafrikankommentaren kan jag inte säkert uttala mig om utan att höra hela, men visst kan man ifrågasätta om spelares ursprung behöver kommenteras alls.
Dock skulle Kenny Pavey på liknande sätt kallas engelsmannen.

Irrelevant information kanske, men inte rasistisk.

Självklart är det bra att reagera mot rasism, men som kommentator måste man ändå få kommentera. Och visst har kommentatorer slängt in information om vilken liten ort spelare kommer ifrån.
Garanterat t.ex. en spelare från Bjärred och en från Ölme. :)

Alla smutsiga detaljer sa...

Jag tror inte att det finns en medveten rasism i kommentarerna men däremot ett vad jag vill kalla "kollonialt drag". Jag ser och hör det på många håll och kanter. Framför allt när det gäller idrott. Jag tycker det är tråkigt.