måndag 18 maj 2009

Måndagsilska och lite kärlek

Okej, det ska erkännas. Redan innan jag lyssnade på radion idag var jag en stark motståndare till både Björklund och Billström. Efter morgonens nyheter har dessa känslor förstärkts, å det grövsta.

Först Billström. I går sändes ett program på radion om en avvisning till Irak. Det handlade om ett chartrat plan som fylldes med människor som med tvång skulle lämna landet. Myndigheterna har beskrivit avvisningen som mycket lyckad och lugn. I gårdagens radioprogram framkom att personer fick bäras ombord och att många var handfängslade. Billström tycker nu förvisso att det ska utredas men han har svårt att tänka sig att svenska myndigheter skulle gjort något fel. Men hallå, varför ska det utredas om ministern redan bestämt att inget fel begåtts. Billström säger dessutom i P1 morgon att om någon uttrycker att myndigheterna begått fel så är det bara deras subjektiva uppfattning eftersom de inte vill avvisas. Ja, det var ju också en inställning.

Så till Björklund. Nu ska han införa intagningsprov för "studiebegåvade" barn i grundskolan. Vad förväntar han sig att uppnå med det? Det enda vi vet nu är att barn i så kallade elitklasser faktiskt får sämre betyg på individnivå än vad de skulle fått i blandade klasser. Dessutom är dessa barn sämre rustade för samhällets krav och behov på det sociala planet. Björklund säger att man måste ha dessa inträdesprov för att skolan på bästa sätt ska kunna möta dessa barn. Tok säger jag. Hämta inspiration från idrottsvärden. Alla vet att en unge mår bättre av ett sammanhang och att finnas kvar i sin grupp än att plockas ut för elitsatsning. Skolans uppgift är att ge ALLA barn möjlighet att utvecklas, inte bara några.

Så till slut gläds jag så klart av segern på Söderstadion igår, äntligen ett lag som kan stå emot skåningarna. Heja Bajen!

5 kommentarer:

Jah Hollis sa...

Matchen lär har varit en prima illustration till livets orättvisor, säger kamraterna som såg den på tv.

Anonym sa...

Tänker aldrig heja på Bajen!
Tycker inte elitklasser är vettigt, låt ungarna va ungar, lek och lär! Man kan åka på olika charterresor....

Bengavoice sa...

Jag citerar en kommentar som någon lämnade på min blogg häromsistens: "Det var ju så fint och så kom dom där cigarrerna..." Eller som i det här fallet di däringa bajamajorna, eller vad de nu kallas.

Billströms attityd hade platsat i vilken förtryckande diktatur som helst: Vi måste noga granska myndighetens handlande. Om ord står mot ord gäller myndighetens ord.
Och Björklund, att inte Sveriges lärarkår lynchar honom för alla förolämpningar han sprider omkring sig.

Alla smutsiga detaljer sa...

Jah, det är som vanligt med fotboll med andra ord.
Stentorp, även solen har fläckar men om elitklasser är vi tydligen eniga.
BV *fniss* till att börja med, Billström har något obehagligt diktatoriskt över sig och i övrigt funderar jag också över lärarnas brist på lynchlust.

Cliff Hanger sa...

Jag gick med i en grupp på Facebook tidigare idag som hette "Avgå Jan Björklund!" eller liknande (innan jag läste detta). Skäms lite för att han är född samma datum som jag...