söndag 24 maj 2009

Goa gubbar

För inte så länge sedan hörde jag av diverse fotbollsfans att man var lite orolig för att åka till Göteborg för att se på fotboll. Oron kom sig inte av att man sysslade med fotbollsförstörande verksamhet, det vill säga bråk och stök inför matcher. Nej, det man oroade sig för var Göteborgspolisen som sades vara väldigt ivriga att "diskutera" med tillresta påhejare. Med tanke på att polisen fått nya redskap med den nya huliganlagen var oron ännu större då man förväntade sig att polisen var sugen på att testa gränser.

Jag viftade så klart bort detta med att oron med all säkerhet var överdriven. Varför skulle just Göteborgspolisen ta i extra? Så hörde jag ett reportage på Studio 1 vilket gav mig lite kalla kårar. Om det polisbefäl som uttalade sig fått bestämma tror jag att man skulle använda stridsvagn mot fotbollsfansen.

Så läser jag först på text-tv och idag i DN om misstankarna mot att vänsterextremister infiltrerat migrationsverket. Det är SÄPO och Göteborgspolisen som fattat misstankar eftersom det skett flera avvikelser från ett förvar utanför Göteborg. Generaldirektören för MIV slår undan misstankarna och förklarar att det inte är så konstigt att folk utanför förvaret vet att dom är där eftersom dom inte är satta i isolering. Dom kan alltså själva ringa bekanta, media, hjälporganisationer och vad det nu kan vara för att söka hjälp. Detta borde polisen känna till tycker Dan Eliasson vilket jag är den första att hålla med om. SÄPOs och Göteborgspolisens konspirationsteorier blir i ljuset av detta uttalande nästan lika skrattretande som när SÄPO arkiverade konsertaffischer från Musikforum i Karlshamn i ett desperat försök att få ha sitt kontor kvar.

Nä vet du, av Sveriges dyraste myndighet kräver jag mer.

Inga kommentarer: