onsdag 9 oktober 2013

Bortom rimligt tvivel

Begreppet bortom rimligt tvivel är det mått som vi satt på vår rättsstat. Det innebär att om en person inte är bevisat skyldig till såväl gärning som uppsåt i denna grad är hen att betrakta som oskyldig. Det är inget konstigt med det. Det är som jag skrivit många gånger förut demokratins grundval.

För att detta ska funka krävs att ytterligare några delar faller på plats. Vi måste ha ett rättsväsende som i alla dess delar håller med om denna grundläggande princip. Vi måste ha en politisk kår som förstå sin roll i detta. Dessutom måste principen om inget straff utan brott hållas högt.

Det oroade mig när rättssakkunniga kring den omtalade seriemördaren Thomas Quick gick ut och sa att han troligtvis är skyldig fast han just frikänts i hovrätten. Jepp, jag hoppas du märkte att jag gjorde just det jag kritiserar. Jag kallade personen seriemördare fast han är frikänd. Så kan vi så klart inte ha det. Oavsett vad det handlar om.

Inga kommentarer: