lördag 5 oktober 2013

Ååå åka taxibil

Har varit i Belgien några dagar, eller rättare sagt i Bryssel. Bryssel är en speciell del av Belgien som i sin tur är ett pytteland i Europa. I Bryssel rör sig självklart människor från hela Europa och hela världen i veckorna. Det är en nedsliten stad där glas och krom och stål blandas med uppbrutna gatstenar. Det är märkesbutiker och demonstrationer i en ena röra.

Belgien är ett märkligt land som jag besökt ett otal gånger men vet väldigt lite om. Så, vilket bättre sätt att finns det för att lära känna ett land än att snacka med taxichaffisar. Igår fick jag lära mig mer än jag bad om.

I Belgien bor det 10 miljoner människor varav 2 i Bryssel. Sju miljoner är flamländare och de är lika med den ekonomiska makten. De är republikaner och vill avskaffa kungahuset. Tre miljoner är fransktalande, de har den politiska makten av tradition och de är rojalister. Polisen är allt som oftast flamländare och kåren är känd för att vara både rasistisk och korrumperad. Jag blev illa påmind om Marc Detorux och pedofilskandalerna. Minns de första gångerna jag var i Bryssel och alla affischer som satt i gångtunneln mot parlamentet med efterlysta försvunna barn.

Chaffisen berättade att flamländarna på vissa myndigheter där de är i majoritet satt upp stora skyltar att om kunden ställer fråga på franska kommer ingen att svara. För invandrade personer är detta så klart ett stort problem eftersom de vanligtvis lärt sig franska när de kommit till landet. Att dessutom polisen ibland vägrar prata franska är ett ännu större problem. Att det dessutom är olagligt är en annan femma. Belgien är ett splittrat land där det kan ta upp till två år att forma en regering efter ett val. Jag undrar vad som ska hända nästa gång.

Under resan till flygplatsen som tog en dryg halvtimma lyckades jag hålla igång ett samtal på franska som faktiskt flöt på ganska bra. Det finns som sagt ingen bättre källa till information än taxichaufförer. Mannen vi åkte med var ursprungligen från Iran och uppenbarligen på vänsterkanten rent politiskt. Han avslutade samtalet med att tacka för Olof Palmes gärningar.

Inga kommentarer: