tisdag 25 september 2012

Censur, det farligaste som finns!

Jaja, jag vet att den så kallade utrensningen av Tintinböcker på Kulturhusets avdelning för 10 - 13:åringar inte är censur på riktigt men vem bryr sig i det här läget om formalia. Det spelar i min bok ingen som helst roll. Jag är ändå helt övertygad om att när någon får för sig att rensa ut "olämpliga" böcker från ett bibliotek är hen ute på hal is. Det har hänt förr i historien, på olika platser, i olika tider, av olika skäl och i olika politisk kontext. Det går alltid snett.

Jag hatar rasism minst lika mycket som jag hatar censur. Jag vet att Tintinböckerna är fulla av just rasism och reproducerande rasistiska vanföreställningar. Vi behöver ändå läsa dem, prata om det och lära oss av det för att komma vidare. Vi kan inte nöja oss med att skapa ett svart hål i bokhyllan. Detta gäller inte minst i ett bibliotek som riktar sig till 10-13:åringar. Det tycker jag är självklart.

Att vi 2012 har serietecknare som fortfarande målar karikatyrer i form av så kallade black-faces i en välmenande film som vänder sig till barn visar hur långt vi har kvar att vandra. Ska vi kunna prata om det behöver vi både historia, nutid och framtid.

Jag vet också att KBs källare är full av material som inte tål dagsljus. Jag vet att det finns dom som tycker att barn inte bör känna till vissa saker. Jag vet att de som nu skriker högst inte sällan är samma människor som vill ta bort ordet hen och i värsta fall förbjuda sexualupplysning för samma åldersgrupp som vi talar om nu. Men tro mig, genom denna utrensning uppnår vi ingenting förutom en så kallad pk-debatt och lite fernissa på ytan på det rasistiska folkhemmet.

4 kommentarer:

Erin Winslow aka Itsbugart sa...

Böckerna är bara bort från barnavdelningen. Vi också tillåter inte barn dricker sprit eller kör bil eftersom vi inser att de är för unga för ansvaret. När barnen blir tonåringar är deras psykosociala utveckling tillräckligt avancerat att dom kan lära sig tänka kritiskt.

Alla smutsiga detaljer sa...

Tack för din kommentar men jag håller inte med dig, det framgår ju av bloggen.

Erin Winslow aka Itsbugart sa...

Av vilken anledning håller du inte med? Att det är fel att skriva att barnen under 12-13 år är inte tillräklig utvecklat i kritiskt tänkande? Eller bara att all censur är fel?

Och vad om alla som blir skadad av att de svenska samhället genomsyras av rasism? (och där måste jag inkludera mig själv tyvärr).

Alla smutsiga detaljer sa...

Det finns inget som är så skadligt för samhället som rasism, eller åtminståne inte mycket. Jag tror inte vi kan förebygga rasism genom att förneka vår historia och när det gäller barn som är 12-13 år så lär de komma i kontakt med både rasistiska bilder och annat ändå. Att då inte ha materialet på biblioteket för att "skydda dem" blir helt fel. Där finns det vuxna och människor att reflektera tillsammans med, det tror jag är det bästa sättet att förebygga och bekämpa rasism. Reflektion och samtal.