söndag 16 september 2012

Att sabba ett derby

Som ni vet, hoppas jag, är jag sjukt ointresserad av själva matchen som spelas på Råsunda idag. Dock är det ett derby, och dessutom det sista på just Mordor som jag föredrar att kalla arenan. Jag kan därmed på något sätt förstå de känslor som folk har på väg dit. Nervositet, glädje, sorg - allt på en gång.

Själv var jag otroligt orutinerad och dum när jag gav mig iväg till träningen i förmiddags. Jag bor ju nämligen en tunnelbanestation från Råsunda och tog mig till träningsanläggningen tre stationer mot stan, alltså så jag var tvungen att passera stadion på vägen hem - mitt i derbykaoset. Jag visste ju att det skulle vara kaos så jag tog på mig jackan med grön-vit flagga för att markera.

Det var inte kaos, det var tvärstopp.

Hur kan Stockholms Lokaltrafik (tillsammans med polisen får jag anta) vara så sjukt klantiga i sin planering att man inte redan innan har planerat för anstormning. Inom två timmar ska 36 000 uppdaterat 20-25 000 personer ta sig från stan till Solna. Klart det blir kaos. Det borde finnas sätt att förbereda bättre. Ilska och oro bubblar bland de som tagit en öl eller två. Matchstart skjuts upp med allt det innebär. Blåljus kantade vägen där vi gick.

Jag fick en långpromenad efter träningen mellan Stadshagen och Solna. Inge fel på det. Förutom att jag hamnade i något slags Djurgårdslämmeltåg - men det får jag leva med. Min grön-vita flagga på jackan lyste klart! Hoppas på 0-0 och i övrigt har jag inga känslor för matchen.

Inga kommentarer: