fredag 15 juli 2011

Gick du på den, sååå lurad!

Det finns saker som jag har väldigt svårt att förstå. Det är till exempel rasism och främlingsfientlighet eller hur man inte kan gilla fotboll och för den delen hur någon kan tro på gud. Det där är stora och i viss mån existentiella grejer men det finns andra exempel. Jag funderar på hur en person i medelklassen (i alla fall den nedre delen av medelklassen) kan rösta på Moderaterna.

Alltså, jag kan förstå att man röstar på Kristdemokraterna eftersom det trots allt är ett idéburet parti, eller för den delen Centern som bär spår av folkrörelse. Men Moderaterna? Moderaterna är per definition ett parti för dom besuttna. Dom bestämmer i kraft av sin storlek politiken i regeringen och det är just medelklassen som satt dom på sin taburett.

Jag antar att det berodde på att ni trodde att ni genom ett trollslag skulle bli som dom? Det funkar inte så! Jag har försökt säga det länge, det enda ni gjort är att se till att vi sett till att dom rika blivit rikare och att dom fattiga fått det svårare. Har försökt formulera det men inte riktigt lyckats. Idag hittade jag en text som förklarade det hela.

Läs därför denna text från Efter Arbetet och ta sedan en funderare över hur det ser ut.

Inga kommentarer: