tisdag 26 juli 2011

Publicistiskt ansvar

Hörde en debatt på radion igår om medias ansvar när det gäller publicering av Breiviks "mediakit". Alltså, de bilder och de filmer mm som Breivik tagit fram för att marknadsföra sig och sina idéer. Det var en intressant diskussion.

Lena Melin är tf ansvarig utgivare på Aftonbladet. Jag håller verkligen med Melin om att man ska berätta så mycket som möjligt men jag blir orolig när hon får frågan om hur resonemangen gått på redaktionen inför publiceringsansvar. "Jag vet inte" säger Melin, "jag har inte varit där".

Det där förstår jag inte. Bör inte en ansvarig utgivare vara på plats och fatta beslut i en situation som denna? Jag jobbar ju inte med dagspress så jag vet inte men det låter väldigt märkligt för mig som lekman att den ansvariga utgivaren inte vet hur diskussionen gått.

4 kommentarer:

rocky sa...

vad gör man då som ansvarig utgivare?

Alla smutsiga detaljer sa...

Ja, det kan man undra...

Jah Hollis sa...

Lena Mellin är tf ansvarig utgivare på Aftonbladet. Om hon inte kan vara närvarande på tidningen får man väl ringa henne om det uppstår tveksamheter. Annars kan hon ju delegera ansvaret till den som står under henne på listan. En tidning är aldrig utan ansvarig utgivare, även om det kan vara olika personer vid olika tillfällen.

Alla smutsiga detaljer sa...

Det så klart, och självklart kan hon inte vara på plats dygnet runt. Men, jag tänker mig att när en sån här situation (Norge) dyker upp förväntar man sig att det kan komma upp frågor och att man då borde vara på plats vid något redaktionsmöte. Men som sagt, jag vet inte - jag bara tycker.