fredag 11 mars 2011

Lång dags färd

Idag har jag skrivit många inlägg, i mitt huvud. Ett har jag faktiskt skrivit i verkligheten också men sedan raderade jag det. Det handlade om tsunamin. Den som först drabbade Japan men som också rullar över hela stilla havsområdet.

Förra gången en tsunami slog till med full kraft dog en väninna till mig. Hon var min väninna men framför allt var hon mamma till två barn och dotter och sambo. Min vana trogen tog jag mig an en massa praktiska saker för att skingra tankarna. Jag såg till att yngsta dottern fick tag på den klänning hon beställt i Thailand genom att jag fick en ambassadtjänsteman att gå mellan butikerna som fanns kvar i Kaho Lak. Jag fixade foton och snäckor till äldsta sonen.

Nu tänker jag på alla som drabbas av jordbävning, tsunamis och jordens enorma krafter. Men rapporterna som kommer om skadorna på kärnkraftverk i Japan är nästan lika oroande. Hur kan man tro att det ska vara säkert med aktiv kärnkraft, förvaring och för den delen spridning av material. Nu om någonsin är det väl dags att fatta, kärnkraft är vare sig säker, förnyelsebar eller miljövänlig. Inse det.

Inga kommentarer: