onsdag 9 mars 2011

Att översätta till svenska

Har en praktikant på jobbet. Han är här för att se hur det funkar och det är väldigt kul. Det kräver ju faktiskt att även jag tänker efter vad jag gör och varför. Han är gymnasist och intresserad av politik så det är ju bra.

Jag är ganska van vid att ha praktikanter. Mitt jobb är poppis. Jag brukar ge dom något handfast att göra som att göra research och sedan skriva en fråga åt en ledamot eller så men det kräver nästan att praktikanten i fråga är här minst två veckor.

Min nuvarande praktikant stannar bara en vecka så då gäller det att hitta på något annat. Han fick istället uppgiften att översätta en artikel. Jag och sådana som mig har ju en tendens att skriva på byråkratiska, politiska eller möjligtvis juridiska. Att skriva om sådana texter till svenska, det är en uppgift som heter duga och för det kan det behövas en praktikant. Något att tänka på för mig och mina kollegor.

Inga kommentarer: