onsdag 2 mars 2011

Big Brother

Har min mamma på besök, det är roligt. Det finns vissa rutiner som ändras när mamma är på besök, vilket är bra. Ett exempel är att vi tittar på mer nyheter. Alltså, att jag är nyhetsnörd är ju inget nytt men det är bra att även ungarna tvingas se ett och annat nyhetsprogram.

Jag har sagt det förut. När jag var liten så kollade man helt enkelt på nyheterna kl 19.30 och klockan 21. Inga konstigheter. Det var två olika redaktioner vilket gjorde att man faktiskt fick olika nyheter i dom olika programmen. Idag är det inte så. Visserligen finns det nyheter vid många fler tidpunkter men dom konkurrerar också med Halv åtta hos mig, Top model och Desperate housewifes och vad det nu kan vara. Det har gått över styr tycker jag.

Igår när jag skulle kolla nyheterna på fyran kl 22 råkade jag höra påan innan nyheterna. En man tittar stint in i kameran och säger typ: om du vill följa skvallret och snacket ska du genast byta kanal. Inte ska du sitta här och titta på nyheterna när du kan slå över till kanal 11 och kolla på Big Brother? Underförstått, du kommer att vara helt ute i skolan/på jobbet imorgon om du kollar på nyheterna och inte Big Brother.

Detta är så klart ett resultat av kommersialiseringen av medierna. När en kanal konkurerar med sig själv om tittarna och ett av deras program är beroende av sponsorintäkter (ja, båda kanalerna är beroende av annonsörer men det är något annat) då kan det bara gå snett. TV 4 vill att du ska välja bort nyheterna för att dom tjänar mer på att fler kollar på Big Brother!

Berlusconi någon?

3 kommentarer:

Jah Hollis sa...

Rent krasst kan man väl säga att uppgiften för TV4 är att dra in så mycket pengar man kan till kanalens ägare. Jag tror inte det står i deras avtal att de måste visa några nyheter över huvud taget om de inte vill det.
Men Big Brother. Har inte dom problem med att få några tittare alls nu för tiden?

Alla smutsiga detaljer sa...

Jag är förvisso ganska säker på att just 4an måste visa nyheter men i övrigt håller jag med dig.

Jah Hollis sa...

Jag är inte så säker på att det är tvång att visa nyheter, men att om man ska anses något så när seriösa så måste man nog ha en alert nyhetesredaktion. Folk tittar ju faktiskt mycket på nyheter i tv.