tisdag 21 december 2010

Segrar och förluster

Igår var jag som sagt parlamentariker. Det blev en lång dag. Vi samlades 8.30 på morgonen och jag var hemma igen 00.30. Det var debatt på debatt på debatt. En och annan seger och ett antal förluster. Ibland är det svårt att hänga med i den politiska svängen. Jag försökte lägga ut en del på nätet, det är roligt att visa folk vad som händer.

Jag ska ta ett exempel. I vår kommun styr sossarna, mp, kd och c. Igår lade folkpartiet ett förslag i fullmäktige om att man ska se till att alla flyktingbarn i kommunen har tillgång till skola. Vi ville gärna stödja det förslaget liksom moderaterna. Det ville så klart inte SD. Jag tror nog att den styrande minoriteten egentligen ville säga ja, särskillt mp. Men, om dom skulle göra det skulle dom vara tvugna att ge kd möjlighet att stödja ett kommande förslag om vårdnadsbidrag vilket kd förhandlat bort i budgetprocessen. Bättre då att släppa all ideologisk hållning och säga nej till allt. Senare lade kd ner sina röster i fråga om vårdnadsbidraget. Om Mp hade gjort det samma i fråga om flyktingbarnen så hade förslaget gått igenom. Det finns fler exempel.

Det blir annars en spännande period framöver. Ibland undrar man om det inte är mer matematik än politik. Jag har räknat fel i förhandlingarna om poster och positioner. Känner mig lite "lurad" och förbisprungen. Det är viktigare än man tror. Jag får dock skylla mig själv som inte riktigt hann med.

Nåja, en jobbdag kvar - sedan är det jul.

Inga kommentarer: