måndag 13 september 2010

500 spänn hit eller dit

Moderaternas sista kampanjvecka verkar gå ut på att köpa röster. I morse fick jag ett flygblad i min hand. Texten lyder som följer: "500 kronor i sänkt skatt med Alliansen. Eller 500 kronor i höjd skatt med Sahlin". Hm, betyder det 1000 kronors skillnad?

Jag gick tillbaka för att fråga flygbladsutdelaren men han skakade bara på huvudet och svarade "fråga inte mig, jag har ingen aning om vad dom menar". Eh, nähä.

En vän till mig som är arbetslös sa igår "500 spänn, det är vad han vill köpa er som har jobb för - oss andra skiter han i, det har han alltid gjort". Och det sammanfattar kanske vad sista veckan måste handla om. Det finns inga gratisluncher, den där 500-lappen måste tas någonstans. Och, inte är det dom redan rika som kommer att få betala!

Inga kommentarer: