torsdag 5 februari 2009

Linje två

Här mina vänner kommer en riktig bekännelse.

Under folkomröstningskampanjen om kärnkraft 1980 var jag varm anhängare av linje två. Jag höll tal och lyssnade på Palme som var som en hel rock-show där han drog fram i stora arenor (i mitt fall i gympasalen på den lokala gymnasieskolan - den enda arenan i stan stor nog för honom).

Jag var 14 år.

Avveckla med förnuft, sicket trams!

Då var jag för ung för att rösta men inte för ung för att ha en åsikt. Jag var SSU:are och led av att vara på samma sida som folkpartisterna. Men, det var häftigt så det räckte att trycka Palmes hand. Vi vann men jädrar vad vi förlorade.

Idag förstår jag bättre. Om vi inte avvecklar fossila bränslen kommer heller inte dom förnyelsebara att utvecklas. På alla dessa år har dessutom ingen klurat ut hur man ska göra kärnkraften säker eller hur man ska ta omhand avfallet. Ingen talar om uranbrytningen som det stora problem det är. Jag kan bara hoppas att centern spricker mitt i tu liksom kristdemokraterna. Att dom spricker som ett troll man tar ut i solen eller som Three mile island 1979 eller som Ignalina en dag i april 1986...

4 kommentarer:

Christoffer Willenfort sa...

du skriver "ingen klurat ut hur man ska göra kärnkraften säker eller hur man ska ta omhand avfallet"

detta är de vanliga myterna. men det är myter.

Det finns en färdig metod för slutförvaring. den heter KBS-3 och presenteras här: http://www.skb.se/Templates/Standard____14883.aspx

Desutom så är de kärnkraftverk som byggs idag enormt mycket säkrare än de som vi kör nu, de nya kraftverken kan i princip inte få allvarliga olyckor ens om de som driver dem försöker, detta pga att de anväder fysikens lagar som säkerhetssystem snarare än aktiva kontroller. de är vad som brukar kallas "wlk away safe" dvs om alla operatörer blir galna,släpper allting de har i händerna (elelr stänger ner säkerhetssystemen) och går hem så komemr inga olyckor ske, reaktorerna komemr att gå ner till ett säkert läge utan härdsmältor eller annat dumt.

"Att dom spricker som ett troll man tar ut i solen eller som Three mile island 1979 eller som Ignalina en dag i april 1986"

de enda troll som brukar spricka i solen är kärnkraftsmotståndare som far med ossaningar, Three mile island sprack inte, det dog eller skadades inte en enda person under den olyckan. vist den kostade pengar men INGEN skadades !!!!! Ignalina har varken spruckit eller haft en olycka 1996.

Nästa gång du vill sprida skräckpropaganda försök att inte komma med lögner som lätt kan motbevisas.

/C

Jah Hollis sa...

Tjernobyl, min käre Christoffer.
Vad som hände där kan du väl ändå inte förneka.
Och i Three Mile Island drabbades reaktorn av en partiell härdsmälta, radioaktivitet läckte ut både inne i och utanför kärnkraftverket. Det kunde ha gått riktigt illa.
Och om "de kärnkraftverk vi bygger idag är enormt mycket säkrare än de som vi kör nu", ska man då tolka det som om att de vi kör nu inte är speciellt säkra då?
Och oavsett vilka metoder du har för slutförvaring kan du aldrig trolla bort avfallet. Någon måste ha koll på det mycket, mycket lång tid framöver.

Sånger från nedre botten sa...

Jag instämmer med Jah och Alla smutsiga detaljer.

Snoriga hälsningar

ps. Är ordverivieringen: "scyclogo", bara till för att reta en sjukling? Här är det verkligen inget (s-)Cyclogo-läge. ds.

Alla smutsiga detaljer sa...

Christoffer, nej du har fel. Ingen har klurat ut hur man ska ta omhand avfallet förutom att man kan gräva ner det i berget i MINST 100 000 år! Uran är ändligt och skadligt.
Människor lider svårt av sviterna av uranbrytning, kärnkraftsolyckor och kärnvapen som är en biprodukt till kärnkraftver, det vet du säkert.
Jah och Sånger, jepp!