söndag 15 februari 2009

Konsumenträtt

Idag ska jag berätta om något jag verkligen ogillar. Eller nej, faktiskt hatar. Jag hatar att bli illa behandlad av expediter i affärer. Särskilt unga killar som beter sig nedlåtande, det gör mig verkligen förbannad. Som till exempel när jag skulle köpa en dator till dottern. Jag är inget dataess men jag är inte idiot. Således gick jag till Siba för att få lite goda råd. "Hon behöver en skoldator, alltså inte en speldator eller filmdator utan något enkelt som i första hand ska användas för ordbehandling, skulle den här funka"? Datorn jag pekade på var en enkel och ganska billig compacdator. Killen tittade på mig och funderade sedan sa han. "Ja, det tar ju minst en minut att öppna ett worddokument så det kan ju bli lite jobbigt". Hm, jag var ju tvungen att kontrollfråga om dom verkligen sålde datorer med så dålig kapacitet, det verkar ju helt galet. "Ja, men den här som kostar 3000 till är lite bättre" sa snubben då. Han måste trott att jag var idiot. Jag tog dottern med till Computer city (ja jag vet att det är samma företag som SIBA) och ställde samma fråga, raskt pekade han på samma compacdator som jag tidigare tittat på och sa, "denna kommer säkert att räcka". Självklart fick han sälja och datorn har funkat jättebra.

Igår var jag på City Gross för att handla. Eftersom jag är en kinkig konsument har jag vid tre tillfällen bett affären ta bort etiketter som påstår att varor är ekologiska fast dom inte är det. Mycket snabbt blev jag avsnoppad av en ung man som tyckte att det var en skitsak. Hoppas han hade kul när han fick packa upp min varuvagn (storhandling) som jag lämnade när jag vände på klacken och gick.

Frågan är nu hur jag ska göra med Phonehouse dom har tagit emot min datorladdare på garanti och fortfarande efter 5 veckor inte lyckats reparerar den. Det som är värst är när snorvalparna påstår att det inte är dom jag ska prata med utan ACER eller ännu värre AVONOVO som är firman dom anlitar för garantiärenden. DET ÄR VÄL FÖR SJUTTON INTE DOM JAG GJORT AFFÄRER MED! Nå, vad ska jag hitta på. Jag kan inte använda datorn som jag har alla bilder och musikprogram i utan sitter här och skriver på en gammal seg burk. Vad blir nästa drag? Ska jag hänga i butiken och skrämma kunder dagarna i ända eller ska jag helt enkelt anmäla dom till
ARN?

3 kommentarer:

Mikael K sa...

Lite brännboll kan jag känna borde funka, även om det såklart är bättre att vifta med en penna och snacka.
Biter inte det ta hjälp av ARN. Risken är dock att beslut tar 6 månader.

rocky sa...

Det handlar inte om otrevlig butikspersonal utan om att folk beter sig som idioter överlag. Från en som brukar stå på andra sida och ta emot kunder som verkar bestå av ren ondska och illvilja.

Alla smutsiga detaljer sa...

Clive, jag vet att det finns irriterande kunder också. Jag är sådan ibland men då skäms jag oftast. Det gör jag inte när det gäller de tillfällen jag nämnde här.