måndag 16 februari 2009

Uttråkad är det nya utbränd

Läste en intressant artikel i DN i morse. Den handlade om att det är nästan lika illa att vara uttråkad på jobbet som att ha det allt för stressigt. Att få utmaningar stärker "immunförsvaret" när det gäller gnäll och irritation på jobbet.

Igår hörde jag om ny forskning som visar att uppmuntran eller erbjudande om vidareutbildning, utmanande arbetsuppgifter och liknande kan vara lika viktigt som högre lön. Jag vill gärna ha både och. Det känns hur som helst som om dessa nyheter hör ihop.

Jag önskar dig en trevlig arbetsvecka.

3 kommentarer:

Liz1e sa...

vid mitt senaste lönesamtal bad jag att få sportlovet istället för mer pengar. chefen påstår att han aldrig fått ett sån't önskemål tidigare och att det inte ens GÅR att göra så (kommunal arbetsgivare). utmaningar får jag däremot - precis alla jag vill ha.

Anonym sa...

Härligt att få höra Lennonversionen, det var länge sedan. Marianne Faithfull har liksom ägt låten så man glömt hur det oxå kunde låta.
Appropå jobb, så är jag lycklig, har både och i tillräcklig utsträckning. Måste innebära att jag håller mig frisk ett tag till, visst?

Alla smutsiga detaljer sa...

Liz, ytterligare ett argument för att förstatliga skolan. De statliga kan förhandla med tid...
Stentorp, Green day, Marilyn Manson, Cindy Lauper, Jerka - många har försökt men Lennon äger!