torsdag 16 oktober 2008

Lås in dom bara

Nu ska det äntligen bli hårdare straff för dom som begår upprepade brott. Vi ska kunna utfärda förbud att besöka hela kommuner för dom som har besöksförbud. Våldtäktsbrottet ska avskaffas för att ersättas med någon slags konstruktion där den anklagade ska bevisa sig oskyldig.

Den kriminalpolitiska debatten är fattig eller lyser med sin frånvaro i vårt långa land.

Visste du att nästan alla som döms till fängelse bedöms ha rymningsrisk varför de måste sitta på låst anstalt trots att öppen skulle passat bättre? Vet du vad det kostar? Krimnalvårdskostnaderna skjuter i höjden och kostnaderna för rättsväsendet i stort skenar.

Jag vill att mina pengar ska användas bättre.

Har jag berättat att jag bytt arbetsuppgifter föresten? Numera jobbar jag med rättspolitiska frågor, by the way. Det gör för övrigt Johan Pehrson också men inte längre Camilla Lindberg. Undrar varför?

Inga kommentarer: