torsdag 21 februari 2013

Rikedom

Idag har det varit fullt drag på jobbet. Det har varit juridik i parti och minut och läsning av förarbeten, remissvar, lagar, domar och så spännande diskussioner om gränsdragningar, rätt och filosofi. Det är fantastiskt uppfriskande. Högt i tak, spännande tankar och bra snack.

Konstaterade att om ganska exakt ett år äger jag min egen utbildning. Då har jag betalat klart studielånet både för yrkesutbilningen (juristutbildningen) och nöjesläsande (språk och lite annat). Det är en fantastisk lyx att kunna göra det. Att jag dessutom kunde utbilda mig i flera omgångar och som ensamstående med barn, lyx!!!

Värre blir det för våra ungar. Läser i tidningen att studiemedlen urholkats rejält de senaste åren. En normal student går cirka 800 back varje månad och dessutom upptar lånedelen en större andel än tidigare. Med tanke på hur bostadssituationen ser ut i landet med vansinnigt dyra bostäder är det nog värre än så för många. Har du inte ekonomisk back up så kan det bli näst intill omöjligt för andra att göra som jag. Kunskapssamhället - klassamhället och skomakare bli vid din läst.

Inga kommentarer: