torsdag 14 februari 2013

Körkort för föräldrar?

På grund av twitter läste jag en ledare från Norran idag. Norran är en tidnings som ges ut typ i Skellefteå eller så. Ledaren behandlar det gamla vanliga tramset "bör en ha körkort för att få bli förälder"? Ett populistiskt sätt att att uttrycka sig och där vi som inte längre har småbarn kan humma och skaka på huvudet åt alla slarviga föräldrar.

Ledaren bygger på en insändare om att vi bör införa körkort för hundar. Att det krävs kunskap och kompetens för en hundförare är väl alla ense om. Självklart krävs kunskap även för att ta hand om barn, men barn är människor och inte djur. I ledaren beskrivs behovet av körkort eftersom det finns föräldrar som inte lägger tillräckligt mycket tid på sina barn. Det finns vuxna som dricker upp barnbidraget och det finns vuxna som inte engagerar sig tillräckligt i sina barns skolgång. Det gör mig så arg.

Skolan har ett uppdrag att kompensera för föräldrars tillkortakommanden, vad skulle ett "körkort" göra för skillnad (och jag menar det även i bildlig bemärkelse)? Det finns sociala myndigheter som ska se till att barn inte far illa i hem med missbruk. Och vad är tillräckligt mycket tid? Ska ensamstående inte få lov att ha barn för de inte har lika mycket tid som ett par att spendera?

Alltså, jag förstår att ledarskribenten inte menar att indraget körkort = indragna barn men skribenten presenterar heller inga lösningar. Det är ett lite allmänt gnäll på föräldrar i stort och så var det bra med det. Egentligen inget att bli upprörd över heller - om det inte hade gjort mig så himla arg.

Inga kommentarer: