fredag 22 juni 2012

Feminism, så här på midsommarafton

Det slutar aldrig förvåna mig. Kvinnohatet och bristen i logik bland kvinnohatarna, oavsett om det är kvinnor eller män som är hatarna. Några exempel: igår hade Patrik Sjöberg och Åsa Regner och två kvinnliga terapeuter från RFSU en artikel i Svenska Dagbladet som handlade om att även män blir utsatta för sexuella övergrepp men att det finns väldigt lite vård för dessa. Det är korrekt och riktigt och ett problem som ska tas på allvar. Så tittar jag på kommentarerna till artikeln.

Några exempel:

  • Att det svenska samhället var så efterblivet kunde jag aldrig ana. Nu som först -  år 2012  - efter att en idrottsman berättat om sexuella övergrepp i ungdomen, har det gått upp för flertalet att också män kan bli sexuellt utnyttjade och vara i vård- och stödbehov samt att förövaren kan vara en kvinna.Bravo!? Jämställdhetsarbetet knallar på.
  • Enligt den officiella definitionen av mäns sexualitet är den en okontrollerbar drift. Där män kan delas upp i avslöjade och inte ännu avslöjade förövare. Att män också kan vara offer övergår feministernas logik ty i deras värd är det bara kvinnor och barn som kan vara offer.  
  • Jo, hur var det nu.."män är djur". Var det inte så ROKS ordförande sade?
  • Den pucken tar feministerna. De ska bara kvotera in kvinnor i bolagsstyrelser och läsa färdigt på SCUM-manifestet först. Sen så.
Alltså, vad är det med er? Vi snackar om övergrepp på ett barn som begåtts av en MAN. Jag vet att minst tre av de fyra undertecknarna aktivt kallar sig feminister. Vad är det som driver kommentatorerna? Hur hittar ni dessa "vad var det jag sa"-vinklar? 

Helt galet. Eller helt enkelt: kan ni inte läsa?

Dagens andra exempel. En kvinna, kanske i min ålder driver kampanj mot begreppet hen på twitter. Som idag till exempel. "Idag ska jag klä min dotter i klänning, sätta blommor i hennes hår och strunta i alla som vill säga hen". 

Say what?

Alltså, folk kan ha synpunkter på att man gulligullar med flickor eller kräver tuffa tag av pojkar men vad har det med hen att göra. Det är klart att begreppet hen blir farligt om man är så okunnig att man tror att det ska ersätta flickor och pojkar eller kvinnor och män. Om man tror att begreppet ska innebära att vi alla ska klä oss i säck och aska och aldrig mer får tända på eller göra oss till för det andra könet. Vilket sjukt trams.

Glad midsommar ändå på er allihop!

En gång för alla. Hen bryter normer och ger oss större möjligheter. Summan av han och hon och hen blir större är vad vi varit tidigare. Hen gör att vi inte tvingas in i föreställningar om kön och förutbestämda roller. Det innebär inte att vi inte får vara kvinnor och män! Basta.



1 kommentar:

Anonym sa...

Just precis, sexualbrotten utförs av EN och annan man inte kollektivet män, men även EN och annan kvinna (har sett siffror på 20%).

Fö kunde jag inte se något kvinnohat i de kommentarer du citerar, möjligen kritik mot feminism men det är i min värld en helt annan sak.