torsdag 5 januari 2012

Kongressdags

Idag börjar Vänsterpartiets kongress. Det ska väljas ny/nya ordförande/n och det ska pratas strategi och politik. För första gången sedan år 2000 är jag inte på plats från början. Dom senaste fem kongresserna har jag nämligen antingen jobbat vid eller varit ombud på. Jag har suttit i presidiet som kongressekreterare och jag har stått vid bokbord. Jag har stått i talarstolen och jag har tagit om hand om press.

Jag kommer dock att var på plats även i år. Jag ska nämligen representera mitt nya jobb som gäst. Vi fick en inbjudan och jag fick frågan om jag ville åka. Det ville jag så klart. Kongresser är något speciellt. Det är fest och allvar, det är anspänning och lycka när allt till slut är över. Fast, jag åker dit först i morgon.

Idag är det halvdag på jobbet. Det innebär att jag nu ska åka hem och titta på kongressen på TV. Ser fram mot både öppningen och inte minst Lars Ohlys tal. Ska också bli spännande att följa debatten om stadgar, alltså frågan om det ska vara en eller två ordföranden. Det ska jag tillbringa kvällen med. Och så ska jag hinna springa också. Måste rusa nu, så jag hinner.

1 kommentar:

Eva Nygren sa...

Spännande att åka på kongress. Jag hoppas att de får en ny ledning, och med dubbelt kommando. Det känns viktigt att vänstern har bättre ledning än nu, för hela det politiska landkskapet.