söndag 15 januari 2012

Erkänn Palestina

Läser i stora morgontidningen att Centerpartiet nu anser att tiden är mogen att erkänna Palestina. Fint. Undrar i mitt stilla sinne vad som hänt dom senaste månaderna som givit dem denna insikt. Alltså, jag förstår verkligen att man kan ändra åsikt och att man ibland behöver tid på sig. Absolut. Men att insikten kommer just nu är faktiskt provocerande.

Det är inte ens ett halvår sedan frågan var uppe i FN för beslut. I omröstningen skämde Sverige ut sig genom att inte ta ställning för ett fritt Palestina. Vi som vuxit upp med bilden av Sverige som ett fredsland och försvarare av mänskliga rättigheter är ju i och för sig vana att få denna bild ruckad men att inte erkänna det palestinska folkets rätt till självständighet....

Nåja, nu har som sagt Centern kommit till insikt. Men vet ni, jag förlåter er inte för det. Jag kan tyvärr inte komma över att ni inte kom till denna slutsats när det betydde något. Nej, det kan jag faktiskt inte! Skammen och skulden är er - inte in.

Inga kommentarer: