lördag 8 oktober 2011

Pay it forward

Klev upp tidigt i morse. Hade ställt klockan för att åka till stan. Inte då för att shoppa eller hänga på café utan för att möta en tjej som skulle ge mig en kasse vinterkläder till en liten kille som behöver varma grejer. Ja, jag vet att jag skrivit om det förut men jag måste åter igen påminna om hur härligt det är med människor som vill dela med sig av det dom har och dessutom utan krav på något i gengäld.

Imorgon ska jag åka och hämta några saker till, galonisar och en extra vinteroverall. Bra att ha när det är blaskigt ute. Lyxen att kunna ha extragrejer på dagis, det är inte alla förunnat. Ska steka en stor sats med köttbullar också, kanske rent av baka något som den unga mamman kan ta med sig hem från besöket hos oss och frysa in. Jag minns så väl hur lyxigt det var.

Det kan låta fånigt men nog är det skönt att känna sig god. Alltså, både mot miljön och mot sina medmänniskor. Det går inte att säga nog många gånger. Pay it forward och bytesekonomi, det är det bästa man kan göra. Har du inte testat, gör det nu. Det finns säkert någon i din omgivning som behöver ditt överskott mer än du.

Inga kommentarer: