söndag 27 juli 2008

Betraktelser från ryggläge

Ja, den titeln låter väl som om det skulle bli en eller annan smutsig detalj men tyvärr är det inte ämnet för idag. Nej, det handlar om solning. Igår låg jag på rygg på stranden och utsatte mig för solens strålar (och eftersom jag har hyfsat pigment tror jag att det är nyttigt). Bakom mina solglasögon hade jag möjlighet att betrakta omgivningen lite grann.

Till vänster om mig hade en pappa parkerat med sin typ sexåriga son. Pappan klemade i största allmänhet med sin unge. Packade in honom i handduk efter badet och torkade hans hår. Ok, det kanske går an men när han lade upp mat på en tallrik och började mata ungen... Va fan, hur ska han klara sig på skolgympan och i skolmatsalen?

Framför mig låg en familj med mamma, pappa och fyra ungar varav tre söner. Mamma i mitten och jag tror att de åt HELA TIDEN. Mamman hade ena handen i kylboxen och den andra under hakan på en av sina telningar Pappan läste tidningen och mamman passade upp fast när det var glassdax gick pojkarna till pappa och bad om pengar.

Nedför berget kom en liten pojke rusande, efter honom kom storasyster för att se till att han inte ramlar och skrubbar sina ömtåliga ben. Till höger torkar mamma sin tioårige son och hjälper honom byta badbyxor under handduken som hon samtidigt håller upp. Bredvid försöker dottern krångla sig in i en torr bikini utan att ramla och utan att visa upp sina russin.

Jag ser en väldigt tydlig trend. Pojkar oavsett ålder behandlas som små barn och passas upp som vore de ömtåliga som tunnaste glas.

Seriöst, vad gör vi mot våra söner, bröder, fäder. Seriöst, alla ni pojk-mammor och pappor. Sluta klema bort era söner. Jag vägrar uppfostra mina döttrar att ta hand om dem när ni försöker släppa taget!

2 kommentarer:

Jah Hollis sa...

Här nere i södern får grabbarna tidigt lära sig att klara sig själva och att dra in sina egna pengar:
www.ystadsallehanda.se/
apps/pbcs.dll/article?AID=/
20080726/SKURUP/89210574/1365

Alla smutsiga detaljer sa...

Jo, det är väl för väl att en och annan pojke fått lära sig ta hand om sig själv, eller????? Kanske kan man tänka sig ett mellanläge?