I helgen brakade luciadebatten igång. I detta fallet genom att Åhlens klev över en gräns med en reklambild på en afrosvensk pojke som Lucia. Det är inte så att Åhlens inte utmanat normerna förut och det är heller inte så att det är första gången Lucia är under debatt. Det senare är väl numera närmast en tradition. Ni vet en sån där man egentligen är ganska trött på men vet att man måste igenom.
Under debatten om debatten har Åhlens fått en släng av sleven. Många har ifrågasatt kedjans motiv till reklambilden. "Det är ju bara kommersiellt". "De är bara ute efter att tjäna pengar", "Gratis reklam för Åhlens - de bryr sig inte om grabben".... Att Åhlens vill tjäna pengar på sin reklam är nog ett faktum - det vore väldigt konstigt annars. Men, hur ska vi någonsin komma vidare om ingen någonsin utmanar normerna. Till alla som ifrågasatt Åhlens motiv skulle jag villa ställa frågan, vad är alternativet?
I år fick folk ändå nog av rassarna och gav sig in i en motattack. Det finns en rörelse som sedan jag själv gick med för ett par veckor sedan har vuxit från 15 000 medlemmar till över 40 000 idag. Rörelsen som kallas #jagärhär är en lös sammanslutning som rycker ut och säger emot rasisternas hat, dåligt underbyggda påståenden och inte minst deras hot.
Det är härligt att ha ett gäng att hänga med. Det känns bra att många går ihop och stöttar varandra. Men, glöm nu inte att det också är viktigt att stå upp för samma ideal utanför nätet. Ta på dig uppgiften att vara den som säger emot i fikarummet eller en dag när du känner dig extra modig, höj din röst på tunnelbanan eller i kön på ica - för det du ser på nätet det pågår i den verkliga världen också.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar