lördag 10 december 2016

Jag vässar min såg

Jag har varit på kurs, ledarskapskurs och kurs i personlig utveckling. Och som sig bör har jag därför varit avskärmad mer än vanligt från sociala medier och människor. Istället för att spana utåt som jag normalt gör har jag spanat inåt. Det är alltid intressant och något som borde vara en vana mer än ett undantag. Kursen jag gått, eller rättare sagt går, är en av de större managementprogrammen i världen. Det används i skolor och det rullas ut över ledningsgrupper och ska genomsyra företagskulturer både här och där.

Själv är jag ytterst skeptisk till programmet som sådant. Det är en kult och det rings i klockor och "bara du själv bestämmer dig kan du uppnå vad som helst". Det är väldigt mycket yuppie och framgångsteologi som förmedlas. Inte konstigt kanske eftersom grundstrukturen togs fram under det glada 1980-talet. Detta till trots finns det enskildheter i kursen som visserligen inte är nya men som jag dagligen använder och som även jag behöver slipa på. Saker som jag alltså redan använder som redskap i mitt arbete men inte privat. Jag upptäckte att där fanns det potential.

Den viktigaste lärdomen för mig i kursen blev faktiskt att fundera på min egen "utvecklingsresa".  Det låter säkert helt enormt pretentiöst och lyxbetonat. Kanske med ett anslag av new age. Tro mig, det är det inte. Det är tvärt om högst realistiska saker jag ska ta hand om. Att hitta mina egna mål och min egen mening och att prioritera det eftersom det är viktigt för mig är något som verkligen kräver sin kvinna. Vad vill jag och hur ska jag göra för att ta mig dit är väl frågor som alltid ligger och pockar?

Så, nu ska jag tillbringa en vecka med att fundera på hur modig jag ska vara i mina mål.  Hur sann och privat ska jag våga vara? Jag har nämligen fått en medkursare som ska hjälpa mig att ta mig till detta eller dessa mål. Vi känner inte varandra, ens genom gemensamma vänner på FB. Det gör det lite enklare. Om en vecka ska jag presentera min "livsplan". Hen ska under ett antal veckor hålla mig på banan och i riktningen mot målet. Jag ska så klart göra det samma för hen. Det är ett stort åtagande och det är läskigt att gå all in men ta mig sjutton - jag ska göra det. Nu jädrar ska det bli av, och det är inte ens dags för nyårslöften ännu.

Inga kommentarer: