onsdag 14 december 2011

Bytesekonomi 2.0

På fejan finns det en grupp som heter bortskänkes/bytes/mottages. Jag har berättat om den förut när jag bett om saker till den unga mamman som jag brukar hjälpa. När jag skickat ut en fråga om en hjälpande hand har jag genast fått gensvar och kassar med kläder till lillgrabben och därmed en ekonomisk lättnad för mamman.

Igår gjorde jag dock några byten istället, och den här gången åt mig själv. Jag formligen älskar bytesekonomi och måste berätta om just gårdagens lyckade sådana.

För några år sedan köpte jag fel på Ikea. Istället för att den stora kudde jag trodde jag köpt var det en babymadrass i paketet jag fått med mig hem. Konstigt kan tyckas men så var det och att åka och byta den kändes inte aktuellt. Istället har madrassen legat inplastad under min säng.

Igår kom jag äntligen på att jag kanske kunde byta den istället.

Sagt och gjort. Fick ganska snabbt napp. Byter madrassen mot choklad och kondenserad mjölk. Finfint så här i juletid. Dessa varor ska sedan bli fudge. Fudgen plus lite av mitt finfina hembakta knäckebröd ska sedan bytas mot ett vackert halsband som jag hittade på samma sida. Så, min felköpta madrass förädlas genom ett byte och lite kökspyssel till ett nytt halsband åt mig!

(Föresten, den unga mamman. Satte henne i kontakt med en fond som hjälper personer i nöd. I måndags fick hon pengar till en ny dator så hon enklare kan fixa skolan till våren. Det var en julklapp som heter duga!)

Inga kommentarer: