fredag 29 oktober 2010

Den nya moralen

Inför valet 2006 var jag med i en debatt på en gymnasieskola på Södermalm i Stockholm. Det var jag, en präst, en person från KRIS och så var det Hillevi Engström (M). Debatten var inte en vanlig politisk debatt för den handlade ganska mycket om moral- och värderingsfrågor. Eleverna fick ställa frågor och vi svarade efter förmåga.

Vid ett tillfälle frågade en elev vad hon skulle göra eftersom hon var orolig över en vän som hon misstänkte hade problem med droger. Hillevi svarade direkt - POLISANMÄL. Jag tyckte istället att hon skulle prata med en vuxen som hon kände förtroende för eftersom hennes kompis antagligen behövde hjälp och det är inte ett uppdrag för en 16-åring.

En stund senare fick vi en fråga hur vi skulle agera om vi upptäckte att en granne/bekant anlitade svart arbetskraft. "Polisanmäl" sa jag, "det är olagligt och oetiskt och dessutom utsätter det arbetstagaren för risker och ekonomiska förluster". Jag fick snabbt en skarp blick från Engström. "Det kan man väl inte göra" sa hon. "Alla känner väl någon som....".

Att låta sig smörjas av företag på bjudresor, att få ett hyreskontrakt på fina gatan som strax ska säljas ut som bostadsrätt, att trixa med skatten, att skita i tv-licensen. Att ständigt balansera på gränsen mellan lagligt - olagligt, lämpligt - olämpligt, etiskt - oetiskt. När allt handlar om att skaffa sig själv förmåner och att fylla den egna plånboken är det lätt att bli fartblind. Det är den nya moralen, det är dom nya moderaterna.

Inga kommentarer: