lördag 11 april 2009

Självkänsla på tub

Det finns få saker som jag tycker är så irriterande som människor som ska lära mig (och andra) självkänsla. I morse satte jag på TV:n och möttes av Mia Törnblom och Susanne Pettersson som entusiastiskt berättade att om du råkar ut för något hemskt så ska du inte låta dig nedslås. Aha, sa jag. Om du förlorar jobbet är det bara att använda den där samlade självkänslan som du samlat i magen så blir det lättare att bära.

Va? Menar dom att a-kassan räcker längre om man tycker om sig själv lite mer.

Mia Törnblom talar intensivt och glödande med händer och röst men säger absolut ingenting. Jag ser henne överallt. Hon skriver bok på bok med hemmasnickrade tips hur man blir mer älskvärd genom att älska sig själv. Det är väl självklart att en person som inte hatar sig själv har det lite lättare med sig själv än en som gör det.

Nå ja, både Mia och Susanne åker land och rike runt och föreläser om sina hemmasnickrade modeller. Kanske blir någon glad en stund av att lägga några hundralappar för att titta på spektaklet. Lika bra som att ta några öl med vännerna eller se en film och fika efter. Jag ska inte fördömma någon men om du som jag har lite skralt i kassan just nu så ska du få tipset här och nu:

gilla dig själv lite grann så blir du gladare!

1 kommentar:

Veronica sa...

Tar dina råd framför Mias alla dagar i veckan och två gånger på onsda'n!