onsdag 22 april 2009

Lär dig trafikregler eller åk kollektivt!

Normalt sett borde jag kanske gnälla på bilister och gångtrafikanter och visst, jag avskyr bilar som parkerar i cykelfält och bilister som slänger upp bildörren utan att kolla om det råkar komma en cyklist bakom. För att inte tala om gångtrafikanter som går rakt ut i cykelbanan utan att titta. Idag är jag dock sur på cyklister.

Alltså, det finns några grundläggande trafikregler som man kan hålla sig till.
  • Räck ut handen när du ska svänga och gör tecken när du avser att stanna om det inte råkar vara för ett rödljus.
  • Om du vill köra om, gör det på rätt sida.
  • Använd ringklockan för att varna - i god tid.
  • Stanna vid rödljus.
  • Cykla inte i bredd och snacka mitt i rusningstrafiken.
  • Trampa på eller välj en väg som inte är så traffikerad, gäller i synnerhet i korsningar där det finns risk att man hamnar mitt i vägen när ljuset slår om.

Eftersom det är vår så finns det en massa osäkra där ute men det finns också ett gäng gubbar som just köpt hela kittet. Det är tighta byxor, clips och 21 växlar (obs helst MTB mitt i stan). Vet du, även om du köpt kittet så ser jag att du inte är den proffscyklist som du så gärna vill vara. Vet du, det är okej att visa hänsyn - även om du går igenom en 50:års kris.

(PS, mina egna frekventa cykelolyckor har berott på halka, grop i vägen och påkörning av annan cyklist, inte ovarsamt framförande av egen cykel).


9 kommentarer:

Sånger från nedre botten sa...

Rätt sida?
Ringklocka?
Rödljus?
Vad är det för fel på klungcykling?
Trampa på? Försök komma ikapp mig!
Leve 50-årskrisen!

Men några dj-a lycrabrallor får du inte på mig...

Alla smutsiga detaljer sa...

Fast du, jag snackar rusningstrafik i stan - inte landsvägskörning. du kan väl inte identifiera dig med kostymnissarna med nyinköpt MTB-utrustning mitt i stan????? Nu blir jag orolig för vet du, då är inte lycrabrallorna långt borta!

rocky sa...

lycrabrallorna är väl det bästa med cyckel?

Eva Nygren sa...

Du borde komma till Lund och kolla cyklister. Det är cyklistanarkisternas paradis. Jag lovar!

Anonym sa...

Jag cyklar utan lyse mitt i natten, så mycket jag vill, så mycket jag vill.
(melodi; trad)

Alla smutsiga detaljer sa...

Stentorp, kolla ljudillustrationen...

Anonym sa...

Hur i he--te hittade du den???
Jag kollade faktiskt inte klippet.
Underbart!
Olofström?

Bengavoice sa...

Har alltid anat att det lurar en lag och ordning-lobbyist därinne. Själv har jag
inte ens en ringklocka
. Så cyklande trafiksyndare ska alltså låsas in i en buss?

Alla smutsiga detaljer sa...

BV - en kvarts miljon har jag lagt ner på min juristutbildning...
Men, jag vidhåller - jag snackar om rusningstrafik i stan och att utsätta andra för LIVSFARA!!!!