måndag 13 april 2009

Dom röda mot dom gula

Jag har inte följt den politiska utvecklingen i Thailand särskilt intensivt. Jag vet ju att det varit bråk i södra Thailand eftersom den muslimska minoriteten där förföljs och blir ganska illa åtgången. Självklart läste jag om ockupationen av flygplatsen och så i vintras/våras. Nu ser det dock ut att explodera ordentligt.

Jag vet ju så klart hur man behandlar burmesiska flyktingar och gästarbetare. Du vet dom osynliga som bygger hotellen där vi bor. Igår hörde jag för andra gången en radiodokumentär om 121 burmesiska flyktingar som packades in i en container på 4x6 meter. Kan du förstå hur lite plats var och en får?

Jag missunnar ingen en semester i paradiset. Jag är inte säker på att något skulle bli bättre av att folk slutar åka till Thailand men jag skulle tycka att det vore bra om vi alla lyfte blicken och såg en liten del av verkligheten. Jag tänker på en bekant som tyckte det var så mysigt med alla familjeföretag där barnen jobbade med både farmor och mamma och pappa på stranden. Mysigt undrade jag, ska inte barnen vara i skolan? Bara en sån sak.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Alla thai-ungar ska gå till skolan. Men de måste jobba på failjeföretaget efter skolan, då kan familjen kanske förhala den oundvikliga uppköpningen av västerländska resebolagen som köper extremt billig arbetskraft, troligen av många illegala flyktingar. Annars var ju flodvågen ett effektivt sätt att slå ut alla thai-hotell, numer är ju Khao Lak fritt från Thai-ägda ställen, de had inte råd att bygga upp och de fick sälja marken billigt till väst-bolagen. Money goes around....

Alla smutsiga detaljer sa...

Jo, det är så klart. Jag inser att vi har långt till samhället där ungar slipper jobba och jag moraliserar inte över de thailändska familjer som helt enkelt försöker överleva. Jag tycker mest att det är viktigt att vi inser hur det är ställt och att det inte är så puttenuttigt som vissa vill göra gällande.