söndag 1 juni 2008

Gud och public service

Jag gillar söndagar. I alla fall när de inte föregåtts av en allt för vild lördagskväll, och vilda lördagskvällar inträffar (tyvärr) inte så ofta.

- Å andra sidan hade jag en himla trevlig lördagseftermiddag.

Nå, tillbaka till nuet, till söndagsmorgonen/förmiddagen.

Gott om tid för morgonkaffe, tidningsläsande, funderande och p1-lyssnande. Ganska ofta bakar jag, så att ungarna får nybakat när de vaknar. Brödet kräver några timmar så i det perspektivet är det bra att de sjusover så som tonåringar ska så hinner jag ta en löprunda också. Dock inte idag - det får vänta till kvällen.

Jag gillar pratradio. I mitt kök står radion ständigt på och kanalen är allt som oftast p1 (eller sportradio). Jag lyssnar på allt från Språket till trädgårdsprogram och Teologiska rummet. Alltid snappar jag upp något värt att veta.

Något som jag däremot inte gillar är söndagens direktsända gudstjänst. Jag förstår inte varför vi i vårt sekulariserade samhälle ska behöva ha dessa påprackande gudstjänster, vecka ut och vecka in.

Jag betalar licens och jag gör det gärna för jag gillar public service. Nä, inte bara gillar föresten - jag är övertygad om nödvändigheten av public service. Självklart finns det en uppsjö av program som jag undviker - Nordegren i p1 till exempel tycker jag är riktigt dåligt - men jag kan fördra att det sänds.

Det är annorlunda med gudstjänster!!! Inget av de andra programmen jag lyssnar på försöker pracka på mig en åsikt eller tro. Jag blir lika arg varje söndag. Nu sitter jag här och väntar på att bli upprörd igen. Visst jag skulle kunna stänga av radion men det räcker liksom inte.

Dags att starta en proteströrelse kanske!

Är du med?

4 kommentarer:

rocky sa...

vilken drömmamma du är!
Jag kommer ihåg en gång då jag lyckades tigga till mig frukost på sängen som slutade med att min mamma skar av sig en bit av tummen. Men hon var lika glad för det, det var jag som fick yrsel och var nära att svimma när jag såg allt blod.

nurseblog sa...

Lediga söndagsmorgnar är något alldeles extra! Och med nybakat bröd på det... Hoppas du haft en riktigt bra dag!

Alla smutsiga detaljer sa...

Clive - knappast, jag är en tjatig och gnällig morsa som använder brödbak som terrapi.
Nurse, dagen har varit fin fin.

Jah Hollis sa...

Jag undviker gudstjänsterna genom att aldrig lyssna på P1 före klockan 12 på dagen.
Men sedan kan denna kanal stå på timme efter timme. Språket måste jag bara lyssna på, och jag kan rekommendera deras avläggare Språkbiten som går tjugo över tolv varje söndag.