fredag 18 november 2016

Tid är pengar

Fick äntligen ändan ur vagnen och tog mig i morse till däckfirman för att byta däck. Kånkade upp mina odubbade vinterdäck från källaren och drog iväg till drive-infirman. Först och sist i kön var jag. Skönt för jag var ju egentligen på väg till jobbet men nu skulle det bli gjort.

Så började de skruva av hjulen, jag gick in för att betala. Men tji fick jag. Med en liten fingervickning blev jag utkallad och visad att mina däck faktiskt inte var lagliga utan måste bytas ut. Tja, inget att säga emot. Jag har faktiskt inte köpt däck på 10 år så jag var nog mentalt förberedd. Men, här kommer sensmoralen.

Här sitter jag på min kontorsstol och är väldigt nöjd med att jag utan att blinka beslöt mig för att köpa däck på plats (och ja - jag vet att det är en lyx att kunna). Min vana trogen skulle jag ju egentligen gjort grundlig research kring pris och vad vet jag. Men, jag inser att om jag hade åkt hem med mina kassa sommardäck för att göra denna utredning hade jag dels fått betala i tid och troligtvis i en jädra stressnivå eftersom det är hög tid att få på de där vinterdäcken.

Så, här sitter jag och har spontanköpt däck - troligtvis några kronor dyrare än vad jag hade kunnat leta fram men med många timmars trams och stress mindre. Känner mig stolt, nöjd och glad.

Dessutom gissade däcksnubben fel på min ålder - med sju år, på "rätt håll", och det efter jag hade betalt. Så jaja - det jämnar ut sig.

Inga kommentarer: