söndag 19 augusti 2012

Granskning eller tassande för makten

Igår höll Reinfeldt sitt sommartal. Jag vet inte om det var så mycket nytt. Det är mellanvalsår och visst, han tjatade på om den där tunnelbanan ut till Nacka och en massa bostäder. Det är väldigt viktiga saker i och för sig. Kollektivtrafik i en växande storstadsregion och inte minst bostäder med tanke på bostadsbristen, väldigt viktigt. Men - det är knappast nya frågor. 

I tidningarna idag är den stora frågan vad Reinfeldt sa, eller rättare inte sa, om den stora slöseriskandalen som härvas upp i media för närvarande. Lyxmiddagarna och representationen och PR-pengarna som myndigheter och stiftelser kastat ut. Ingenstans läser jag frågor kring hur det ser ut på regeringskansliet. Vi vet redan att Annie Lööv har dålig koll på reglerna kring departementets (mina) och Centerpartiets pengar men hur ser det ut hos Reinfeldt?

Alltså, kommer ni ihåg hur man centraliserade informationen till Schlingman och statsrådsberedningen? Hur mycket pengar har man lagt på PR? Finns kanske en och annan faktura att granska här också? Varför kommer för övrigt Reinfeldt undan med att svävande svara "det är bra med granskning men det är väldigt få fall av misskötsamhet...". Ursäkta men hur vet han det? 

Nåja, nog med gnäll. Istället till den goda nyheten. I höst ska jag bli biografiredaktör. Jag har väntat länge på att det ska hända. Det finns bara en person i världen jag skulle göra detta för och nu är hen redo. Det ska bli så spännande, håll tummarna för att det blir av så som vi har tänkt. Det finns en del att berätta om. Tro mig, många smutsiga detaljer och inget tassande för makten.

Inga kommentarer: