måndag 2 juli 2012

Almedalen, Schmalmedalen

Det snackas mycket Almedalen i media nu. Det är för och det är mot. Jag är för. Vill göra det klart på en gång men tycker nog att det skulle kunna göras förbättringar. Jag projektleder jobbets deltagande. Vi är en ideell organisation som finansieras genom medlemsavgifter och utdelning från vårt bolag. Det innebär att vi inte kan lägga lika mycket pengar som helst på våra arr. Boende är ett problem. Vi har tur och hyr privat av en bra person en bit utanför ringmuren men för många är det ännu svårare.

Lokaler för arrangemang är också dyrt för det mesta. Vi ville först hålla till i en utebar mitt i centrala Visby. Det skulle kosta oss 110 000 kronor för en dag. Och då ingick ingenting. Inte ljud, inte ljus - inte ens vatten! Nu har vi hittat andra bra och billigare lokaler så det går an.

Hur som, jag är alltså för. Det begås 1800 seminarier på åtta dagar. Det är politik, politik, politik. Det är en chans för oss som ideell organisation att faktiskt göra oss hörda i bruset, knyta kontakter och få nya infallsvinklar på våra frågor. Jag önskar att jag hade tid att gå på fler seminarier men det är så mycket. Det är politikens rock´n´roll - festival. Är du det minsta intresserad av samhällsutveckling borde du ta dig dit någon gång.

Min enda plump i protokollet är att jag inte heller i år kommer att hinna med ett enda bjudglas med rosé. Ta mig sjutton, inte i år heller!

Inga kommentarer: