söndag 29 juli 2012

Äntligen hemma, och nu semester

Är tillbaka efter en fantastisk vecka i Washington. Har lyssnat på tråkiga, underbara, rörande, ärliga, fattiga och rika talare i ett gigantiskt plenum. Från Hillary Clinton, utrikesminister i USA till Linda Scruggs, baptistpastor från någonstans i södra USA och en indisk mr-aktivist vars namn jag inte minns. Varje morgon, fyra nya talare på en gigantisk scen med storbildshjälp inför 17 000 personer i en gigantisk sal. Otroligt när man tänker på det.

Sedan iväg till workshops, samtal, paneler och massor av möten. För mig har det varit mest juridik även om de flesta arrangemangen handlat om bistånd, kondomer, prevention, medicin, vaccin, framsteg, bakslag och ibland - men bara ibland - kvinnor. Många seminarier har också handlat om sexarbetares villkor, något hyfsat ovant för oss svenskar, men världen är ju väldigt mycket större än vårt lilla land.

En av dagarna ordnades en gigantisk demo till vita huset. Det var ca 40 grader varmt och väääldigt hög luftfuktighet.


Att sammanfatta innehållet i konferensen jag deltagit i låter sig inte göras i en handvändning. Det kommer krävas både tid och eftertanke innan allt fallit på plats i hjärnan. Jag har också mött människor som jag hoppas kunna hålla kontakten med och samarbeta med fram över och fått inspiration i massor. Det känns både bra och spännande.

Nåja, Washington är mer än en gigantisk konferens. I Washington bor cirka 600 000 personer. Inte mycket med amerikanska mått mätt. Samtidigt präglas staden av den makt som finns samlad i staden. Vita Huset, hela den amerikanska statsapparaten så klart och dessutom all världens ekonomiska institutioner. Det är pampigt och stort och faktiskt lite intagande. Tog mig tid att se en liten del av allt detta under några timmar.


Samtidigt är stan otroligt delad. I det ganska kalla (inte vädermässigt så klart) och välordnade city är rikedomen och makten påtaglig. Samtidigt är Washington en galet segregerad stad med stor brottslighet, massor av fattigdom, missbruk och hemlöshet. Inget nytt under solen alltså.

Nåja, som sagt nu ska jag smälta intrycken från resan ett tag. Jag ska ha semester och bara jobba lite, lite nästa vecka - i smyg. Lite efterarbete från Washingtonresan måste ändå till. Och så några seminarier på Pride House kanske. Det lär väl vara nödvändigt. Vi kan väl kalla det nedtrappning.

Men, framför allt ska jag vila. Cykla, dricka vin och springa. Jag ska bada och träna och sola och läsa och hänga med vänner och åka till Blekinge och förhoppningsvis odla lite nya intressen och bekantskaper. Ska göra lite sådant som bara är bra för mig själv. Ta hand om mig helt enkelt. Sådant som jag inte hinner annars. Och så ska jag titta på OS och skriva ett och annat blogginlägg. Det ska bli så skönt och bra.

Inga kommentarer: