torsdag 12 juli 2012

Orka vara openminded

Igår var jag på krogen med vänner. Vi började som sig bör på stammis-aw-haket Stampen i Gamla Stan. Det är ett trevligt ställe där lantisar och folk från riksdagen och andra arbetsplatser i området blandas i en salig röra. Trevlig personal och glada människor. (Obs dock, ingen mat!!!).

Satt och hängde där ett tag, pratade politik och Island med några damer vid samma bord. Spännande och lärorikt. Nå, sedan tog vi oss vidare till Södra Bar. På terassen hade vi fantastisk utsikt över konserten med Kalle Bah och Syster Sol. Inträdet till själva konserten var 280 kronor, lite väl blodigt tycker jag så vi valde gratisterassen. Hur som, mycket trevligt folk att snacka med. Kom i samspråk med en ung snubbe som presenterade sig som graffitimålare. Vi hade ett bra snack om lagliga väggar, längtan efter att få göra snygga grejer på fula miljöer och var helt överens om behoven av en annan politik i dessa sammanhang. När han berättade att han suttit i finkan två månader på grund av sitt konstnärsskap blev jag lite beklämd. Han berättade hur unga killar (framför allt) tar till sig den kriminella identiteten som samhället trycker in dem i. Trist!

Nåja, så skvätte någon öl på mig. Det var så klart ingen fara och jag betalade tillbaka genom att trampa på ölskvätterskans fot. Vi började snacka och det visade sig att skvätterskan kom från USA och var på barnledig semester med sin man. Vi gjorde sällskap ner till Medis och drack en öl till. Vi snackade och skrattade och pratade politik en timma eller två. De bägge var övertygade Demokrater och skulle delta i återvalskampanjen för Obama. Det var fantastiskt att höra dem berätta om var Obama faktiskt åstadkommit under sina första år som president. Vi var visserligen överens om besvikelsen när det gäller demilitärisering men på hemmaplan har han nog betytt mer än vi förstår här.

Nå, summan av denna kardemumman är; var öppen när du går ut. Ta chansen att prata med folk du aldrig mött. Stäng dig inte inne och tro att du vet och kan. Jag lärde mig massor igår, om unga i Sverige och om politik i USA. Och, det kostade mig inte ens en bakfylla.

Inga kommentarer: