torsdag 7 augusti 2008

Matporr pt 2

Bakom mitt barndomshem låg en vinbärsåker. Alltså ett stort fält fullt av vinbärsbuskar. Varje sommar hjälptes folk i byn åt att plocka vinbär som hämtades med lastbil för att köras till saftfabriken typ Bob eller Önos eller något. Självklart fick vi betalt för att plocka, det var mitt första sommarjobb. Mamma kokade vinbärssaft och vinbäsgele varje sommar. Saften rann genom lakansväv ner i en stor gryta och saften/gelen hälldes ned i väl rengjorda flaskor/glas. Vinbären kom dock inte från bondens buskar utan från vår egen trädgård.

Varje höst plockade vi blåbär och lingon och vi åkte ut på öarna i skärgården och plockade enbär, björnbär och slånbär som blev till sylt och saft. Nypon torkades i ugnen för att kunna bli till nyponsoppa under vintern, svamp förvälldes och frystes in och frukten förvarades i "innerkällaren" som var kall och torr. Där låg äpplen på hyllor bredvid saften och sylten som räckte hela vintern. Plommonhalvor i sockerlag och äpplen som inte höll måttet för att ligga på hyllorn blev äppelmos (och i bästa fall äppelkaka).

Frysen i mitt barndomshem var fylld med hemodlat. Krusbär, hallon och rabarber. Inget gick till spillo. Och jo då, alla mina morbröder (dock inte min pappa) jagar så även köttet var ofta närproducerat. På onsdagar kom fiskaren på sin moped och stannade utanför vårt hus med veckans fångst. På torsdagar bakade mamma bröd.

Råvaror från den verkliga naturen - inte massproduktion i Holland. Doft, smak och synintryck. Känslan av att ha ett berg av grönsaker på bänken, en vass kniv och varför inte ett glas brevid. Igår gjorde jag tomatsås till pastan, tomatsås från grunden. Mer avancerat behöver det inte vara för att smaka.

Hjälp, hur medelklass kan det bli eller är jag på väg att regridera till lantis.... Tar till det bästa i Stockholm...

10 kommentarer:

rocky sa...

Jag utsattes för mild form av barnarbete hos min farmor under min uppväxt. Plockade röda vinbär på somrarna och undvika spindlarna som gömde sig på klasarna, på hösten var det äppelplockning och undvikande av att få äpplen i huvudet

Mikael K sa...

Mums, vad läckert.
De flesta av oss är väl lantisar innerst inne. Tänk bara vad en gräsmatta kan få vem som helst till; ligga, sova, kicka boll, spela krocket och såklart picknicka.

Alla smutsiga detaljer sa...

Clive, jag förstår precis vad du snackar om. Jag hatar blåbärsplockning av just spindel-orsaken (och så myggen förstås).

Slow, nä - jag är inte lantis, jag vill bara ha bra råvaror....Jag har sveriges sämsta bollsinne och jag hatar att sova. Picknick - ok :-)

Alla smutsiga detaljer sa...

Slow, inte bara bra råvaror föresten, gott sällskap, juste vin och mycket tid vill jag också ha.

Liz1e sa...

spenderade timmar ensam i skogen bland hallonsnåren, hallon som smakade hallon och som mormor se'n frös in i tomma margarinpaket.

Alla smutsiga detaljer sa...

Liz, jag vet precis hur dom hallonen smakade. Jag har letat efter dom men de verkar vara utrotade. Suck.

Jah Hollis sa...

Det var väldigt vilka naturromantiker det samlas här då. Jag tycker det inte var så länge sedan någon saknade skitiga, gamla Malmö. :-)

Cliff Hanger sa...

Hade du varit född för hundra år sedan (vilket jag starkt betvivlar att du är) hade jag trott på dig, men nu vetefan... ;)

Alla smutsiga detaljer sa...

Jah, jag sa ju det - jävla trams när man kan få det hela hemkört i låda. Kolla länken.

Cliff, jag kan knappast tro det själv men det är sant även om jag är född på 60-talet.

Liz1e sa...

haha, ja du jah - man är inte klok, för att inte tala om kluven:D