lördag 16 augusti 2008

Kulturblogg

Idag blir det bara kultur - fin och ful. Till att börja med, lika bra att få det avklarat, igår såg jag en av de sämsta fotbollsmatcherna jag någonsin beskådat. Så var det sagt och i övrigt VILL JAG INTE PRATA OM DET. Om det varit illa förut så var det katastrof igår. Det är väl på gränsen till att man kan kalla det kultur.

Sen då? Jag har just sett Ida Therese Nerell spöa en ryska i kvarten. 55 kg envishet, helt fantastiskt att skåda. Såg också Klüft igår, mindre roligt. Musse däremot regerar! Idag avgörs tydligen också dramat om Ara Abrahamian. Expressen har startat en omröstning, man får välja på Ara eller domaren. 20 000 har röstat, 95% av dem på Ara. Jag håller med majoriteten!

Tennis, rodd och handboll. Jag var tvungen att stanna på min löparrunda igår för att kolla hur det gick för fotbollsdamerna i förlängningen. Det gick ju så där - både löpningen och fotbollen. Min yngsta dotter sätter klockan på ringning på nätterna för att titta på basket och löpning. Undrar vart hon fått det där ifrån? Har jag föresten berättat att min mamma inte missat en hemma-match med det lokala div 4 (eller 3 eller 5 eller vad det nu är i år) laget de senaste åren. Eller för den delen min mormor som aldrig missar radiosporten kl 18. Traditionen bärs vidare.

Idag fyller Madonna 50 år. Hatten av, du har roat mig mycket och en och annan slagdänga fastnar ännu. Lägg ner kroppsstrumpan och det där ålandet på bilar nu bara, inte för att du är 50 utan för att det är tjatigt.

På tal om tjatigt, igår avslutade jag en tråkig kväll med en högljudd konsert. När jag kom till stan vid 22.30 blev jag först väldigt glad. Kulturtanter, rastapojkar, modistas - ja publiken var klart blandad i både färg och form. I tid klev de också på scenen The last Poets. De var trötta och den första kvarten gick åt till att presentera bandet för en måttligt imponerad publik. Sedan drog de igång och mässade, 40 years 40 years, inge vidare. Visst, de är politiska och musikaliska men också förutsägbara. Bush is the terrorist, jaså!

Idag ska jag njuta av Ida- Thereses framfart, lida av badrumsstädning och slutligen blir det verklig kultur - Usain Bolt. Oj, oj, oj!

6 kommentarer:

Jah Hollis sa...

Jag tar det som att du inte rekommenderar The Last Poets. Att de, som jag lite grann misstänkt, lever på gamla framgångar.

Bengavoice sa...

Härligt att läsa om idrottsintresset som förs vidare genom generationerna. Mina barn flyr när jag vill se sport på TV, och att få med dem på fotboll är bara att glömma.
Jag minns hur jag tillsammans med en annan bloggare i bekantskapskretsen missade The Last Poets vid Notting Hill-karnevalen 1990. Den här gången ska de inte slippa undan, så jag ger dem en chans när de spelar i Malmö i kväll. Dina synpunkter bidrar till att hålla förväntningarna på en vettig nivå.

Alla smutsiga detaljer sa...

Jah, nej det kan jag väl säga men å andra sidan vet du hur det är. Gubbarna kanske är jättepigga i kväll. Publiken var inte helt på i Stockholm och det kan ju ha påverkat.
BV, jo idrottsintresset har kommit med åren för ungarna. Tjejer i vår släkt har inte en chans att värja sig, vi har det i blodet :-)

Jah Hollis sa...

Ja, jag får väl ge dom en chans i kväll eftersom jag missade dom 1990.
En annan bekant påstår att de har bra musiker med sig, musiker som bland annat spelat med Miles Davis.

Anonym sa...

Gott med sportintresset, jag orkar aldrig hålla intresset uppe. Vill kanske inte missa finaler och sånt, men kan inte hålla koll på tider och resultat. När man väl tittar är det kul, men:
Madonna, kära vän. 50 år. Man blir tagen, smart tjej. Tror jag älskar henne. Fast jag tycker nog att det är bra att hon behåller kroppsstrumapn på så länge som hon överhuvudtaget kommer in i den.
Synd om Last Poets, du var i alla fall ambitiös.

Alla smutsiga detaljer sa...

Har läst några recentioner som inte alls är lika kritiska som jag, mycket nöje i kväll Jah och BV, som sagt - musikaliska är dom.