torsdag 7 augusti 2008

Matporr

Ok, jag känner att det är dags att komma ut med ett litet avslöjande. Jag tittar på matlagningsprogram. Det är sant, jag kan tillbringa massor av tid tillsammans med den nakne kocken, Nigella, Floyd och vad det nu är. Tina är ingen favorit, inte heller licenced to grill men i brist på annat funkar väl det också. Har man väl blivit beroende av matporr så tar man vad som bjuds.

Jag läser gärna kokböcker också. Lagar i princip aldrig mat efter recept men låter mig gärna inspireras av dem. Tidskrifter med fina färgbilder på diverse läckerheter är också trevligt. Jag vill ha ett stort kök fullt av kryddor och byttor men framför allt vänner och vin!

När jag växte upp var jag fruktansvärt bortskämd så till vida att jag aldrig hjälpte till i köket (eller bäddade min säng för den delen). Det fick jag betala för när det väl var dags att bli lite mer självständig än att själv betala för mig på korvmojen. När jag först flyttade hemifrån förlitade jag mig gärna på M som var duktig i köket. Men, det kom en tid när det inte gick att fly längre. Jag hade hunnit bli sambo och eftersom min sambo var sydlänning fanns det vissa förväntningar. Jag levde inte upp till dem.

Nå, bara att ta hin i hågen och lära sig. Det gick överstyr ganska snabbt. Exess blev mitt mellannamn och så är det ofta fortfarande. Vardagsmat kan gärna få vara för mig men laga storslaget gör jag gärna. Dofter, fäger och råvaror. Kanske hänger det ihop med att vara uppvuxen på hemkokt sylt och saft eller har jag bara blivit vuxen.

1 kommentar:

Liz1e sa...

*skrattar & ler igenkännande*