måndag 25 augusti 2008

Den ljusnande framtid är vår

Jaha, hur gick det här till? Det känns som igår när jag följde min äldsta till 6:årsverksamheten. Hon hade en grön klänning och höll sin kompis P hårt i handen. Ryggsäcken käckt på svaj och tinder i ögonen.

10 år senare står hon där. Självsäker, rak i ryggen, jeans och T-shirt och utan P att hålla i handen. Tydligen ska hon träffa någon kompis till en kompis som hon snackat med på MSN som ska börja i samma skola. Men, hon åker själv och hon är full av självförtroende.

- Är du nervös? Är det inte lite pirrigt?
- Nä, det var lite nervöst förut men det är lugnt.

Ok, det kommer att gå bra det här. Hon ger sig ut i vuxenlivet och det är inget annat att göra än att åka med och hålla i sig i svängarna. Det är bara en tidsfråga nu. Jag undrar ändå, hur gick det till? Var tog tiden vägen?

Är jag verkligen redo för att vara gymnasistmamma?

Det är en väldig tur att jag har en kvar att ta hand om, två år till i grundskolan har jag på mig att vänja mig vid faktum - att mina ungar är stora nu.

7 kommentarer:

Jah Hollis sa...

Ja, tiden går verkligen.
Mitt gudbarn kom från Kina som ett knyte på nio månader. I går?
Nej, hon har börjat i sexan nu.
Du får väl sjunga på den här låten när du tänker på dina flickor:
uk.youtube.com/watch?v=QTWUpJUa0Hc

På den tiden kunde dom göra poplåtar.
;-)

Liz1e sa...

och jag, själv blödig som få, bidrar med en sötsliskig modell på temat mor-dotter;)
http://uk.youtube.com/watch?v=LNaNVuWes_U

Jah Hollis sa...

Sötsliskig var väl bara förnamnet. :-D

Alla smutsiga detaljer sa...

Tack snälla ni, första dagen gick bra så jag känner att jag är på rätt spår. Dottern verkar ha haft det bra också :-)

Anonym sa...

Jag är tacksam för er skull. Varje generation har sina bekymmer, man får väl gilla läget. Vi blir bara äldre. Statistiskt sett är du mormor om 4-5 år. Då är det andra problem...ungar gör oss äldre, tvingar oss att se verkligheten. Hemskt. Tur att det inte gäller mig...
/"forever young"

Alla smutsiga detaljer sa...

Men hörru du, shut up! Vadå 4-5 år. Det var väl att ta i!

Anonym sa...

Så så. Jag menade inget illa, o jag sa statistiskt. Menade inte alls att gå händelserna i förväg. Njut av varje minut och va gymnasiemorsa och hjälp henne med matteläxan.