måndag 4 augusti 2008

Ring P1, FRA och annan politik

Idag tog jag mig en cykeltur på förmiddagen. Samtidigt lyssnade jag på radion och det fruktansvärda programmet Ring P1. Jag gillar som du förstår inte det programmet men det skvalade ändå på. Faktum är att det var lite anorlunda idag. Cattis Ahlström var programledare och för en gångs skull hade programledaren vare sig bråttom att bryta av eller förmedla egna åsikter som provokation. Trots att det är just provokationerna och det faktum att folk sällan får prata till punkt som är två av anledningarna till att jag inte gillar programmet så blev jag irriterad av långsamheten. Märkligt.

Om du till äventyrs inte lyssnade på programmet vill jag i alla fall referera en dam som ringde in. Hon var upprörd över att P1 sänt fel repris på Sommarprogrammet igår (läs mer om detta här). Det hon var upprörd över var egentligen att man inte berättat när det riktiga programmet skulle sändas utan hänvisat till infowebben. Damen i fråga, som var 74 år, hade ingen dator.

Cattis gick rakt i fällan och försökte uppmana kvinnan att kanske skaffa en dator. "Tycker du att det är för dyrt kan du dela med några vänner kanske". Inringaren hakade inte alls på utan lät förstå att det var inte en fråga om pengar. "Man behöver ju inte ha det nyaste och finaste", fortsatte Cattis. Kvinnan som ringde in höjde då sin stämma lite och förklarade att anledningen till att hon inte ville ha dator var att hon var rädd att bli sittande vid den för mycket. Hon ville vara ute och röra på sig istället. Hon berättade att när hon varit barnvakt hos sin dotter hade det hänt att hon blivit sittande vid datorn hela natten och spelat spel! "Jag väntar tills jag blir lite äldre och inte orkar vara ute i farten", sa hon. Det var lite roligt att höra när poletten ramlade ner hos Cattis och det var en härlig inställning hos tanten tycker jag.

Slutligen måste man konstatera att jobbhösten är här. Jag har visserligen en semestervecka kvar men politiken börjar så smått dra igång och det är ju jobb för mig. Igår var det premiär för sommartalen. Björklund försökte tala om forskning men alla andra verkar ha velat tala om FRA. Idag gör ett antal moderater ett utspel på DN debatt i samma fråga. Hur ska regeringen klara ut det här. Nästa helg talar såväl Reinfeldt som Sahlin och Ohly. Spännande! Som du vet tycker jag att FRA-frågan är viktig, jag har ändå jobbat med den i si sådär 10 år men jag undrar också vad folk tycker om privatiseringen av vården, det ökande antalet varsel, alla som kommer att stå utan a-kassa, nolltillväxten och massor av andra frågor.

Tvivlet breder ut sig.

1 kommentar:

Mikael K sa...

Enligt dagens DN har en halv miljon gått ur a-kassan sedan januari förra året. Chockerande. Svindlande. Thrillertragiskt.

Jag börjar få en lust att förstå det ekonomiska flummandet, som består i att när årets vinst riskerar att bli mindre än förra årets säger lösningen på ekvationen att en mängd varsel ska annonseras.