tisdag 5 augusti 2008

Tredje generationens arbetslöshet

När borgarna vann valet för två år sedan tror jag att de största orsakerna var GP (sossetrötthet) och att borgarna pratade om det så kallade utanförskapet. Det där med utanförskap tror jag tolkades olika beroende vem som lyssnade. I de redan högerinriktade kretsarna ville man få kontroll på "packet" (du vet, biragsfuskare och sådant) och i själva utanför-gruppen ville man så klart komma innanför.

Detta är min lilla korta valanalys som självklart kan kompletteras en masse men idag tillåter jag mig lite förenklingar.

Hur har det då gått så här i halvtid? Nja, inge vidare. De grupper som var arbetslösa då är arbetslösa nu, fortfarande i tredje generationen. Den lilla uppgång som var framkrattad slarvades bort. Vi är på väg in i en ny period av nedgång och det lär ju inte bli lättare när borgarna snabbt som attan dragit ner på resurser till arbetsmarnadsåtgärder och slantar till kommunerna och därmed till nödvändiga satsningar på vård och skola. Det blir helt enkelt bara värre.

Det märkliga är att vi samtidigt fått sänkta skatter med MILJARDER! Jag är inte ekonom men det där med att konsumtionen ska öka... Dom som redan ha miljoner och miljarder kan ju inte handla mer!

Det är svårt att bryta utanförskap. Det är särskilt svårt om innanförskapet inte hjälper till. Jag ska ta två små exempel. PRAO och sommarjobb. När jag var tonåring och skulle ut på arbetslivspraktik under en vecka eller två i skolans regi så fixade skolan att alla hade något att göra. Det kunde handla om att plocka disk på ett café, jobb i en affär eller för den delen inom vården eller liknande. Det var något att göra, det var kontakter som odlades och det var en möjlighet för alla att prova på ett jobb. Idag är det inte så. Var och en får fixa sitt eget. Om du inte hittar någon som vill ta emot dig en vecka eller två så får du vara kvar i skolan. Självklart är det svårast för dom som inte har ett brett kontaktnät genom föräldrar eller så. Tro mig, mina ungar har kämpat hårt för att fixa det själva men har oftast fått hemfalla till mina kontakter.

Sommarjobb då? Jo, det hänger ihop. Det är svårt att få in en fot någonstans. Är du 15 - 16 år så står du dig oftast slätt. Har du haft en PRAO-plats som gett dig kontakter så kanske... eller om du har föräldrar med tur... Ja du fattar vad jag menar.

Nu ska jag göra ett avslöjande. Jag har valt ut 16 ungdomar för sommarjobb i sommar (med avtalsenlig lön och justa arbetstider). I första hand valde jag ungdomar med utländska efternamn. Diskriminering? Vet inte, jag var ju tvungen att ha någon urvalsmetod. Jag tror att det skulle vara väldigt lönsamt för samhället om kommuner och näringsliv samverkade för att ge alla ungdomar sommarjobb.

Nå, utifrån detta kan man fundera på utanförskap, ungdomar som begår brott och ungdomar som ligger hemma på soffan hela sommaren. Man kan också fundera på vad som är viktigt inför nästa val eller så kan man tycka att jag pratar strunt. Du bestämmer.

2 kommentarer:

Jah Hollis sa...

Jag skulle nog våga påstå att det luktar lite diskriminering.
Men du gjorde ju ditt val.
Ditt val kan bli någon annans kval och så är det jämt och ständigt i allt vi företar oss.
Och jag tycker att för de som inte fått sommarjobb ska någon redan mycket tidigare ha präntat in att bankrån inte är ett godtagbart alternativ att välja.

Alla smutsiga detaljer sa...

Jag vill också avslöja att de jag valde bort också fick sommarjobb, dock inte hos mig...
Din sista kommentar, självklart.