tisdag 19 augusti 2008

Verlighetsanpassa sommarlovet

Denna veckan börjar skolan för många barn och ungdomar runt om i Sverige. Sommarlovets 10 veckor är till ända. Själv har jag varit ledig ovanligt länge i sommar, hela 5 veckor. Resten av tiden har ungarna fått klara sig själva. Nu är ju mina barn tonåringar vilket gör att de kan och ibland tycker det är ganska skönt att ta hand om sig själva men samtidigt innebär det både oro, risker och frestelser som inte alla kan klara. För dem som har små ungar är situationen annorlunda.

Är man inte (minst) två om ungarna eller har man inget socialt skyddsnät med till exempel mor- och farföräldrar omkring sig så står man sig ganska slätt. Sommaren blir en tid för dåligt samvete i stället för njutning och avkoppling. Många lärare lär snart bli varse att alla ungar inte haft det så bra i sommar.

Själv när jag en dröm om ett stort hus på landet där jag ska ha sommarkollo för ungar som inte är vana att gå barfota i gräset. De ska få bada sig igenom sommaren och äta hur många kanelbullar de vill. Eller, så kanske det är dags att anpassa sommarlovet till hur verkligheten ser ut.

3 kommentarer:

Jah Hollis sa...

När jag var barn var sommarloven oändliga. När morsan och farsan jobbade var jag hos någon av mina mostrar.
De var hemmafruar och deras män var varvsarbetare (ja, de flesta) och märkligt nog levde familjerna på mannens lön.
Det är väl knappt folk tror det om man berättar det i dag:
www.youtube.com/watch?v=Xe1a1wHxTyo

Sånger från nedre botten sa...

I huset i Sydfrankrike? Eller är det en ny kåk du håller på med?

Alla smutsiga detaljer sa...

Jah, precis så där var mina sommarlov också bortsett från att min mamma var en av dom som var hemma. Så är det inte längre för dom flesta.
Sånger, till huset i Frankrike åker jag för att vila upp mig efter att ha haft sommarkollo här hemma. Sommaren är längre i Frankrike än i svedala.