torsdag 21 augusti 2008

Kataloghösten är här

Ikea, HM, Josefsson, Ellos - en efter en dimper de ner i brevlådan. De flesta hamnar direkt i pappersinsamlingen, ibland bläddras dom igenom först. Igår var det dock kalas. Då kom dom viktiga katalogerna. Det var ABF, Medborgarskolan och Studieförbundet Vuxenskolan på en gång.

Jag älskar folkbildning!

Nu kommer ett smutsigt avslöjande: när jag var liten lärde jag mig knyta makramé på ABF. Vi fuskade med mitt personnummer för jag var för ung och jag knöt skärp, amplar och vepor för fullt. (Sedan kom punken in i mitt liv och jag bildade mig på riktigt). Hur som helst, i byn gick man alltid kurs. Mamma sydde kläder och folkdräkt (har inget minne av att hon hade den på sig någon gång). Hon läste "den nya matematiken" och engelska. Alla gick på kurs hela tiden.

Nu sitter jag och kollar. Är inte så sugen på språk i år, inte heller navigation eller svampkunskap. Har funderat på diverse matlagningskurser eller kanske något konsthantverk men jag kan inte bestämma mig. Så faller mina ögon på en kurs under rubriken "musik, teater, dans"; Rock´n´roll för dig 40+. Beskrivningstexten lyder ungefär; har du närt drömmar om rock´n´roll och att stå på scen men inte riktigt kommit dig för? Har du grundkunskaper i att spela något instrument, nu har du chansen....

Nja, det lär nog inte bli någon rock-karriär i år heller, en helgkurs i att baka med surdeg ligger nog närmre till hands.

3 kommentarer:

Liz1e sa...

åh, alla de där katalogerna ger mig lite ångest faktiskt. Vareviga höst är det samma sak "i år ska jag lära mig spela piano, tala portugisiska och ta jägarexamen" och aldrig blir det något av det.

Anonym sa...

Helt seriöst, sluta nu!!!!!
Du kan inte mena att du bangar r´n´roll-kurs för 40 plussare. Kan inte finnas något bättre, fan, du kan säkert lite bas, det kan alla. Jag vill oxxå bo i STOCKHOLM !!
/42+

Alla smutsiga detaljer sa...

Liz, se det som möjligheter inte pålagor.
Stentorp, det vill du ju inte alls!