lördag 9 augusti 2008

Krig och OS hör inte ihop

Igår bröt ett fullskaligt krig ut när Ryssland anföll Georgien med flygbombningar. Jag vet att det finns fler länder som deltar i OS som ligger i krig (inte minst USA) men jag anser att det är klart tveksamt om ett land som startar ett krig under invigningen av OS bör delta i spelen.

Kriget visar också att beroendet av fosila bränslen måste avvecklas. Det skapar uppenbarligen fler problem än "bara" miljöproblem. Vi måste stoppa detta beroende nu. Kom igen, alla kan göra något även om ingen kan göra allt.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det är ett fult och smutsigt krig, men det är inte de ryska idrottsutövarna som startat kriget. Och handen på hjärtat, vill du verkligen att Yelena Isenbajeva inte ska delta i OS?

Alla smutsiga detaljer sa...

Fast det där resonemanget är lite förenklat tycker jag. Självklart är det inte idrottsutövarna som startat kriget men det är heller inte politikerna/höga militärer som drabbas. Yelena i all ära men jag står nog fast vid min uppfattning.

Anonym sa...

Nej, det är den civila befolkningen som drabbas, men jag förstår inte vilken skillnad det gör för just folket om Rysslands atleter deltar i OS eller inte. Borde inte samma sak isf gälla för Israels atleter eller USA:s atleter?