onsdag 6 augusti 2008

Neeej, jag vill inte

I morse talade min mobilklocka om för mig att det var tisdagen den 5/8. Hm, ska erkänna att jag blev lite förvirrad först tills jag insåg att den hade fel. Nej, inte bara förvirrad utan också hoppfull. Strax har jag haft fem veckors semester och jag tänkte att nog kan jag ha räknat fel på en dag eller så. Men å andra sidan så blev inte min kompis MH förvånad när jag ringde och grattade henne på 60års-dagen igår vilket tydde på att jag inte hade varit fel ute så jag bet i det sura äpplet och ställde om klockan.

Det känns inte bra. Jag vill inte tillbaka till jobbet. Inte så att jag növändigtvis vill gå hemma och dra, vilket det känns som jag gjort den största delen av semestern, men jag vill inte dit heller. Jag vill att hösten ska kännas som den gjorde när jag var liten, jag vill att det ska kännas nytt.

Kommer du ihåg den där första skoldagen på hösten? Full av förväntan studsade man iväg på morgonen. Trots att sommaren varit härlig var det roligt att komma igång igen. Jag hade förmånen att ha gångavstånd till skolan. På väg till skolan en sväng förbi trädgården för att plocka någon frukt och sedan var det dags. Kanske fanns det någon ny person i klassen - eller åtminstånne i skolan. Någon ny lärare?

Luften var i alla fall alltid hög och klar, lite kyligt på morgonen och fukt i gräset. Förväntan var i ordet för dagen. I väskan fanns det nya pennor och sudd. På eftermiddagen skulle väskan istället vara full av böcker som skulle slås in i omslagspapper som var väl utvalt på Domus eller Epa veckan innan.

Så vill jag att det ska kännas igen. Nytt, spännande, kanske nya kompisar och hög klar luft.

7 kommentarer:

Liz1e sa...

vilken härlig beskrivning - precis så kändes det:)) på pricken!!! Måste dock säga att jag fortfarande älskar hösten just av den anledningen - den fantastiska känslan av förväntan! Idag ska jag ut & köpa en ny rygga till min 6-åring som ska börja 0:an - snacka om förväntan där:))

Jah Hollis sa...

Jag vågar väl knappt säga det, men på måndag börjar jag fem veckors semester.
Men du verkar väl ha hunnit med ett och annat på din semester: Blekinge, Baltikum och Pride och säkert ett och annat mer.
För min del vet jag redan att det inte kommer att kännas speciellt kul att börja jobba igen i september. Men det kommer att gå det med.

Alla smutsiga detaljer sa...

Liz1e, grattis till din nolla, det är härligt. Jag gillar också hösten - egentligen... Länkade till dig föresten, hoppas det är ok.

Jah, din olycka blir ju knappast min lycka så hoppas du får en riktigt härlig semester. Min har varit ok men du vet - mycket vill ha mer och så gärna lite förändring.

rocky sa...

jag hade alltid en liten släng av ångest första skoldagen, rädd för det okända.

Liz1e sa...

tackar ödmjukast för platsen bland prominenta skåningar:))

Jah Hollis sa...

Prominenta skåningar var det ja!
Fast jag är ju inflyttad.
:-D

Liz1e sa...

*LOL* ja jah - men du har den rätta andan:D